Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Agresivita pacientů na Slovensku narůstá, fyzické útoky na zdravotníky nebývají výjimkou

27.09.2022

Agresivita pacientů na Slovensku narůstá, fyzické útoky na zdravotníky nebývají výjimkou

Text z externího zdroje:

 

S agresivními pacienty mají zkušenost zdravotníci v záchranných službách, ale také v ambulancích na pohotovosti v nemocnicích. Sice neexistují přesné statistiky, podle názoru odborníků však počet útoků narůstá. Nejen verbálních, také fyzických.

 

„Každý rok zaznamenáváme desítky verbálních útoků a bohužel se vyskytnou i případy fyzických útoků. A to navzdory tomu, že větší zařízení mají prostory urgentního příjmu či pohotovosti snímané kamerami. Agresivní a opilí pacienti s nesmyslnými požadavky se množí. Zdravotníci tak musí dbát při nočních službách io svou bezpečnost a bezpečnost ostatních slušných pacientů,“ říká Martina Pavliková, mluvčí společnosti AGEL SK, která provozuje 13 nemocnic na Slovensku.

Zlomená ruka, vyražené zuby a jiná zranění

Z konkrétních případů uvádí napadení zdravotníků v Nemocnici AGEL Zvolen agresivní pacientkou, která byla navíc HIV pozitivní. Spoutanou ji přivezla hlídka policie. Pacientka byla agresivní, kousala všechny kolem a navíc měla hepatitidu typu C. Dalším případem je útok na sestru z Interní kliniky Nemocnice AGEL Košice-Šaca, která byla napadena a poraněna hospitalizovaným pacientem na Interní JIS během poskytování ošetřovatelské péče. Zmíněný pacient poranil sestru nůžkami na levém rameni, což si vyžádalo chirurgické ošetření. Do nemocnice byla přivolána policie, která vzniklou situaci řešila. „Všichni zdravotníci, sloužící na urgentním příjmu, resp. pohotovosti, mají statut chráněné osoby, takže jednání pacienta, který na ně útočí, může být ve smyslu platné legislativy kvalifikováno jako útok na veřejného činitele. V daných případech agresivního chování pacienta ihned kontaktujeme nejbližší stanici policejního sboru,“ konstatuje Martina Pavliková.

S agresivitou pacientů se pravidelně setkávají záchranáři, kteří jsou často v prvním kontaktu s člověkem, který potřebuje pomoc. „Přesnou statistiku v tomto kontextu nevedeme, záchranáři nemají povinnost nám incidenty hlásit. V některých případech však máme zpětnou vazbu, došlo-li k přímému fyzickému útoku, který vyústil až do zranění záchranáře. Podobných incidentů jsou za poslední roky desítky. Nárůst agresivity vůči zasahujícím záchranářům nebo i operátorům na tísňové lince 155 jsme sledovali už během pandemie a z naší každodenní praxe vyplývá, že tento trend se nelepší,“ vysvětluje Alena Krčová, mluvčí Operačního střediska Záchranné zdravotní služby (ZZS) SR.

ZZS SR eviduje případy, kdy se pacient pokusil škrtit lékaře v posádce sanitky. Další zlomil záchranářce ruku. V dalším případě pacient kopl záchranářku do obličeje a jiný udeřil lékaře pěstí do břicha. K nejvážnějším incidentům patřilo, když pacient namířil na lékaře střelnou zbraň a vyhrožoval mu. Další záchranáři vyrazil zuby a zlomil nos. „Pamatuji si i případ před několika lety, kdy skupina výtržníků demolovala sekyrami stojící ambulanci ZZS, zatímco posádka v domě ošetřovala nemocného,“ vzpomíná Alena Krčová. Své negativní zkušenosti potvrdil i František Majerský, prezident Slovenské komory zdravotnických záchranářů, který se sám stal obětí fyzického napadení. Je pro něj nepochopitelné, že někdo zaútočí na člověka, který mu přišel pomoci. „Existují lokality, kam záchranáři bez policie ani nejdou,“ dodává František Majerský.

Agresivitu spouští i strach o blízkého

Operátoři na tísňové lince 155 jsou v jiné situaci. Jsou zvyklí, že musí čelit často povyku, pláči, bohužel i nadávkám. Volající může být ve stresu a hysterický, neboť se bojí o svůj život, případně o život blízkého. Alena Krčová říká, že jde o standardní chování v nestandardní situaci, kterému rozumí. „Operátor musí umět volajícího uklidnit, aby získal potřebné informace. Volající navíc často nechápou, proč se operátor ptá spoustu otázek. Všechny jsou však potřebné k tomu, aby uměl zhodnotit zdravotní stav pacienta a rozhodnout, zda vyšle záchranáře na zásah. Pokud jde o vážný stav, sanitku posílá už během hovoru. Bohužel se sporadicky objevují i ​​výhrůžky smrtí či ublížením rodině. Tehdy je postupujeme k řešení policii,“ říká Alena Krčová.

Celý článek na zdravotnickydenik.cz

 

 

 

Komentáře k článku
  • Eric Reagovat 07.02.2023
    Hey, my name’s Eric and for just a second, imagine this…

    - Someone does a search and winds up at komorazachranaru.cz.

    - They hang out for a minute to check it out. “I’m interested… but… maybe…”

    - And then they hit the back button and check out the other search results instead.

    - Bottom line – you got an eyeball, but nothing else to show for it.

    - There they go.

    This isn’t really your fault – it happens a LOT – studies show 7 out of 10 visitors to any site disappear without leaving a trace.

    But you CAN fix that.

    Talk With Web Visitor is a software widget that’s works on your site, ready to capture any visitor’s Name, Email address and Phone Number. It lets you know right then and there – enabling you to call that lead while they’re literally looking over your site.

    CLICK HERE https://boostleadgeneration.com to try out a Live Demo with Talk With Web Visitor now to see exactly how it works.

    Time is money when it comes to connecting with leads – the difference between contacting someone within 5 minutes versus 30 minutes later can be huge – like 100 times better!

    Plus, now that you have their phone number, with our new SMS Text With Lead feature you can automatically start a text (SMS) conversation… so even if you don’t close a deal then, you can follow up with text messages for new offers, content links, even just “how you doing?” notes to build a relationship.

    Strong stuff.

    CLICK HERE https://boostleadgeneration.com to discover what Talk With Web Visitor can do for your business.

    You could be converting up to 100X more leads today!

    Eric
    PS: Talk With Web Visitor offers a FREE 14 days trial – and it even includes International Long Distance Calling.
    You have customers waiting to talk with you right now… don’t keep them waiting.
    CLICK HERE https://boostleadgeneration.com to try Talk With Web Visitor now.

    If you'd like to unsubscribe click here http://boostleadgeneration.com/unsubscribe.aspx?d=komorazachranaru.cz

Copyright © Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.