Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Je lepší nabírat na ZZS řidiče s praxí, nebo zdrav. záchranáře?

26.11.2013

Je lepší nabírat na ZZS řidiče s praxí, nebo zdrav. záchranáře?

Polemika nad přípravou, školením,

proškolováním a kontrolou

řidičů vozidel ZZS

 

Pan doktor Ondřej Franěk ze ZZS HMP uveřejnil dne 17. listopadu 2013 na svém webu nehodou sanitky ZZS Libereckého kraje kraje jisté zamyšlení nad systémem přípravy, školení a kontrol řidičů vozidel ZZS stran jízdních dovedností.

 

Článek byl se svolením autora uveřejněn na Facebookové stránce KZ ZZS ČR a vyvolal oproti jiným článkům skutečně rozsáhlou a pozoruhodnou diskuzi. Protože mnoho kolegů nemá z osobních důvodů na Facebooku profil, rozhodl jsem se zabývat se touto problematikou na webu komory. Neumožní to samozřejmě kolegům bez vlastního profilu na FB, aby se dostali k reakcím na FB, ale umožní jim to se k tématu vyjádřit alespoň zde na webu komory v komentářích pod článkem, nebo rovnou v diskuzi.

Nechci, aby moje zamyšlení bylo bráno nebo vykládáno jako nějaká jediná pravda, směr, jak v této oblasti dál apod. Naopak, zamyšlení jsem pojal v naprosto obecné rovině s kladením nezodpovězených otázek. Hledání ani ne snad toho, kde je pravda, ale hledání většinového názoru na možná řešení a možnosti dalších postupů a přístupů managementů krajských záchranek.

Na začátku je potřeba velmi stroze odcitovat, jak hovoří zákon. Kdo je odborně způsobilý pro výkon profese řidiče ZZS.

1) Uchazeč o práci řidiče vozidla ZZS je odborně způsobilý, pokud absolvoval jeden z kurzů, po staru kurz RZP nebo kurz RLP. Nově kurz řidiče ZZS. Všechny jsou v zákoně postaveny na roveň.

2) Uchazeč o práci řidiče vozidla ZZS je odborně způsobilý, pokud získal odbornou způsobilost zdravotnického záchranáře.

3) Zákon o zdravotních službách dále říká, že zdravotnický pracovník musí mít ještě zdravotní způsobilost a stanovuje bezúhonnost.

To je ze zákona ve smyslu zdravotníka vše, pokud se nepletu. Samozřejmě, že ještě existuje zákon o provozu na pozemních komunikacích, který mimo jiné stanoví, kterou skupinu řidičského oprávnění řidič potřebuje pro ten který druh či typ motorového vozidla a jakým způsobem se získává. Už to ale nemá nic společného s tím, jestli bude řidič řídit dodávku s koblihami nebo sanitní vozidlo. Obecně jen upravuje výjimky pro jízdu za použití výstražných světelných a zvukových zařízení (PČR, ZZS, HZS, DNR apod.) Dále upravuje pravidelné termíny přezkoušení odborně způsobilou osobou z autoškoly (ne ředitelem ZZS, hlavní sestrou, vedoucím řidičem, vedoucím provozu apod.).

Další podmínky si může (nemusí) určit zaměstnavatel (psychotesty, skupinu apod.)

První otázkou, kam může vést naše zamyšlení a v komentářích na FB se objevovalo často je, jestli na pozice řidičů zaměstnávat spíše:

a) Zkušené řidiče, kteří jezdili léta například MKD a ve 30 až 40 letech si udělají 600 hodinový kurz řidiče ZZS, nebo

b) Zdravotnického záchranáře, kterému je něco přes 20 let a má potřebné řidičské oprávnění

Obě varianty mají svá pro a proti. Já osobně jsem ještě před 10 – 12 lety preferoval zkušenějšího vyježděného řidiče, ale s tím, jak každoročně přibývá výjezdů posádek RZP na úkor RLP, jak každoročně přibývaly další a další indikace, na které posádky RZP vyjíždí, jsem názor změnil ve prospěch řidičů – zdravotnických záchranářů. Protože to jak si mohou u pacienta navzájem pomoci, je pro mne dnes cennější. Ano, mnozí namítnou, ale s tím mladým nezkušeným řidičem tam ani nedojedeš. Nevidím to tak a mám to i praxí ověřené. Možná dojedeme o minutu dvě později, než s vyježděným řidičem, ale ta následná pomoc na místě události za to stojí. Také mi ze statistiky vyšlo, že vážných a zbytečných nehod se v daleko větší míře dopustili staří ostřílení řidiči, než ti mladí záchranáři v pozici řidiče.

Když jsem už nakousl tu statistiku. I Dr. Franěk při rozebírání nehody Liberecké ZZS jasně uvedl, že se jednalo o sekundární transport, tedy naprosto zbytečná nehoda, naprosto zbytečný hazard se životy a zdravím posádky, pacienta, ale i dalších účastníků provozu. A to vyplývá i ze statistik. Drtivá většina vážných dopravních nehod vozidel ZZS je zbytečná. Dochází k nim i při jízdě bez pacienta, na sekundárních transportech, při dojezdu lékaře k posádce RZP pro podepsání negativního reversu, při jízdě na banalitu. Málo kdy je nehoda spojena s výjezdem na vážnou či velmi závažnou indikaci. Dále statistiky uvádí, že ze všech nehod vozidel ZZS je jen cca 10% ze zavinění řidičů vozidla ZZS. To je myslím velmi dobré! Pokud je mi také známo, tak nepamatuji v ČR nehodu ZZS, při které došlo k úmrtí člena posádky. Pacienta ano, ale člena posádky ne. Nehody sanitních vozidel s těžkými zraněními posádky už ale tak výjimečné nejsou.

Asociace záchranných služeb České republiky v roku 2009 spustila celorepublikový projekt "Jezdi bezpečně", jehož cílem bylo upozornit na vážné nehody sanitních vozidel. Součástí projektu byla distribuce fotografií z velmi vážných nehod sanitních vozidel ZZS na všechny výjezdové základy ZZS v ČR, aby je měli řidiči vozidel ZZS stále na očích a uvědomovali si rizika spojená s jízdou vozidla ZZS s jízdou vozidla na majáky. Dále měl projekt za cíl zvýšit bezpečnost a viditelnost sanitních vozidel ZZS.

Další legitimní otázkou je, zdali tento projekt, nebo nějaká jiná aktivita neměly jít dál a pokusit se stanovit nějaká další pravidla, jak se o nich ve svém článku zmiňuje doktor Franěk. Já osobně jsem přesvědčen, že asi ne pravidla stanovená zákonem, ale nějaká další obecná pravidla, na kterých by se shodlo zasedání členů AZZS ČR, které by je připravilo ve spolupráci s odborně způsobilými osobami v oblasti dopravy a výchovy řidičů, a které by se pak díky všeobecné shodě implementovaly do vnitřních předpisů všech  ZZS, bych si představit uměl. Samozřejmě, že nelze stanovit, že každý sekundární transport bude proveden bez použití výstražných zvukových a světelných zařízení a v maximální povolené rychlosti 90 Km/hod. To se musí vždy odvíjet od aktuálního stavu pacienta a momentální dopraví situaci.

Bylo by to dobré už jen proto, že v dnešní době probíhá nějaký další výcvik nebo školení řidičů ZZS naprosto nesystémově a na každé krajské ZZS jinak, někde nad rámec zákona a někde vůbec ne. To asi dobře není. Na druhé straně jak víme, vše je o financích a každý kraj má jiné možnosti.

Další otázkou může být, jestli je v pořádku ustanovení zákona o ZZS, které udává dvacetiminutový dojezdový limit. I za KZ ZZS ČR jsme vždy říkali, psali, připomínkovali, že je to hloupost. Každý limit je hloupost. Když dostane posádka výjezd vedle do ulice, tak přeci posádka dál nesedí a nedojí oběd, protože to do 20 minut stihne. Jede hned. Místo toho se měl v zákoně na tvrdo určit počet a dislokace stanovišť a ne určovat časový limit, který je jakousi náhražkou jasně daného plošného pokrytí. Na druhou stranu si ale nemyslím, že by tento limit měl na svědomí nehodovost vozidel ZZS, protože se řidiči bezhlavě řítí za jeho splněním.

 

Závěrem bych chtěl upozornit na z mého pohledu naprosto samozřejmou věc, která ale nemusí být samozřejmá pro všechny a často se na ní zapomíná. Můžou být stovky hodin školení, stovky hodin jízd zručnosti a bůhví čeho, ale pokud řidiči ZZS, ať je to mladý záchranář nebo starý ostřílený řidič s letitou praxí nebudou při jízdě používat selský zdravý rozum, pud sebezáchovy a pokud nepřizpůsobí jízdu všem okolnostem, protože budou chtít frajeřit, budou se chtít projet rychle (když mohou), pokud budou spěchat zpět na základnu, aby byli o pět minut dřív u televize nebo v posteli, tak to nebude nic platný. Ještě bych přidal, že na ZZS snad krom převozu transplantátu nejezdí řidiči sami. Jistá míra odpovědnosti je tak i na dalších členech posádky, na záchranáři, na lékaři, aby upozornil řidiče, že jede riskantně a nemusí anebo tomu neodpovídají okolnosti.

 

Sigmund

Komentáře k článku
  • Adam Reagovat 26.11.2013
    K dané diskuzi bych chtěl poznamenat co je lepší jestli řidič-záchrannář nebo zdr,záchrannář tak asi zdr.záchrannář,ale potom bych se chtěl zeptat na co ti kluci si dělaj ty kurzy které stojí dost peněz je to několik tisíc korun na co jim ty kurzy pak jsou?když ZZS budou preferovat děcka ze škol (zdr.záchrannář) bez praxe v řízení motorových vozidel,já osobně bych si vedle takovího kluka do auta nesedl je to sice fajn když je posádka na RZP ve složení dvou záchrannářů,ale potom tedy at řeknou těm klukům co si dělaj ty kurzy řidič ZZS který musí absolvovat několik set hodin a několik tisíc korun a spousty volna at chodí do zaměstnání že jim je to vše na dvě věci...!!!
    • Lukáš Zechel Reagovat 26.11.2013
      Já si vedle toho "děcka" jak říkáte klidně sednu.
      Aspoň tak budeme dvě "děcka" v posádce a můžeme si vzájemně vypomoci. Tím neříká, že řidiči jsou nešikovní. Ba naopak, řidiče, alespoň u nás si mohu jen chválit. Jsou k ruce, jsou šikovní, naučení a spoustu věcí dělají automaticky. Největší problém je v oblasti legislativy a kompetencí. Přeci jen "děcko" co do legislativy můžeš dělat víc, než zkušený řidič
    • Lukáš Krnáč Reagovat 27.11.2013
      Z pozice toho "děcka" (pane kolego, to je dost dehonestující označení, nemyslíte?), tedy vystudovaného ZZ bych také rád reagoval. Já samozřejmě chápu, že z tohoto pohledu se může zdát, že kolegové, bývalí řidiči DRNR se stanou pro trh práce méně chtěným pracovníkem, ale vhledem k jejich avizované skvělé praxi řidiče, jim to nebrání dělat řidiče kamionu, busu, DRNR či rozvážet pečivo. Naopak mnozí z nás mladších studovali s určitým cílem a víme, že začínat na pozici řidič-ZZ je pro nás, v tomto pracovně nasyceném trhu, jedinnou možností, jak začít dělat práci, pro kterou jsme se připravovali, neb vlivem změn ke kterým v tomto roce došlo, můžeme pracovat pouze na ZZS nebo CEAR. Ze zkušenosti třeba vím, že i když bychom rádi přijali práci řidiče DRNR, tak to není snadné. Mne osobně bylo 2x řečeno, že na to mám moc vysokou kvalifikaci a že raději přijmou někoho s kurzem DRNR. Také bych se Vás rád zeptal, co považujete za praci v řízení motorových vozidel a zda to není jen věková zášť? Myslíte si, že člověk, kterému je 40 (i když si ŘP udělal v 39) bude lepší řidič než já jen proto, že je starší? Nebo naopak nemáte pocit, že autor článku nahoře má pravdu v tom, že ty vážné nehody způsobili právě ti "ostřílení" řidiči jen proto, že měli klamný pocit, že jsou tam moc dobří, že nemůžou udělat chybu? Ale vážně, chcete praxi v řízení hodnotit na roky (oba víme, že jsou lidi, kteří mají ŘP třeba 20 let, ale naježděno mají pár kilometrů), nebo podle počtu km? ( já sám mám 24let a protože práce pro ZZ není, tak mi na život vydělává volant většinou osobního vozidla (cca 250 000km bez nehody) a občas dodávka - také bez nehody). Jsem tedy řidič s praxí, nebo nikoliv? Také je prostě pravdou, že v posádce RZP si dva ZZ pomohou mnohem lépe, než ZZ a řidič (neberte to prosím jako útok na schopnosti řidiče, všech řidičů které znám, si pro jejich dovednosti moc vážím). Každopádně, můj, i když zkreslený názor, se přimlouvá za to, aby v RZP byl 2x ZZ (ten méně zkušený klidně ať řídí, než načerpá na výjezdu dostatek zkušeností, aby sám mohl dostat k sobě mladého řidiče). Poslední mou myšlenkou je ztotožnit se s tím, co napsal autor článku nahoře - pokud se mi zdá, že můj řidič jede nebezpečně, nebo za hranou svých dovedností, tak mu jednoduše jako vedoucí výjezdové skupiny sdělím, že si přeji aby zpomalil, nebo selsky řečeno "přestal blbnout" i když si myslím, že skoro každý mladý řidič ZZS a zároveň ZZ si uvědomuje obrovskou míru své odpovědnosti a jako frajírek prostě jezdit nebude. Děkuji za možnost se vyjádřit.
  • Adam Reagovat 27.11.2013
    určitě nemám nic proti vystudovaným ZZ,i když po škole nemají žádnou praxi a mnozí z nich nejdou třeba na ARO,JIP.,než se uvolní místo na ZZS,studovali školu a chtějí jít po škole na ZZS to chápu a je jasné že jsou přínosem pak v RZP,o praxi v řízení motorovích vozidel bych se tady do debaty moc nepouštěl..protože je to jen na řidiči kdo si na co troufne..a není řidič jako řidič to že má 20 let řidičák ještě neznamená že je z něj profík...za profíka považuji řidiče MKD bus řidiče DRNR atd...ale poukázal jsem na to že na co jsou ty kurzy řidič-ZZS který stojí dost peněz a dost hodin a hlavně času když je pak po dokončení kurzu nevezmou na ZZS protože chtěj vyst.ZZ nic proti nim,ale pak na co jsou ty kurzy...na to jsem chtěl poukázat..ale toto tady asi nevyřešíme...:-)
  • Jirka Reagovat 27.11.2013
    musím souhlasit s "kolegou" Adamem je to tak taky mám kurz řidiče-ZZS a marně scháním místo řidiče na ZZS a šel bych kam koliv kde by mne vzali jenže všude upřednostní vystudované zdr.záchranáře,kdyby aspoň brali pul na pul..a dali nám taky šanci je to fakt záhul ten kurz stojí hromadu peněz a času..a pak člověk zjistí že nemá šanci se tam dostat leda přes nějakou známost je to smutné ale je to tak...a moc rád bych tu práci dělal ale není mi zatím přáno a nejsem sám vím a záchranky taky nejsou nafukovací třeba se mi do budoucna poštěstí a splní se mi tak můj sen..vše dobré
  • David Machálek Reagovat 27.11.2013
    Než napíšu v bodech svůj názor, jen doplním Drahoše. V MSK máme 2 mrtvé řidiče ZZS (1999 Ostrava,Hlučínská ZZS, rok si nevzpomenu), další řidič zemřel v říjnu 2011 v ZZS HK; to jen tak z hlavy, přesný počet nevím. Ale i my máme své "padlé".
    - Je předpoklad (!), že "vyježděný" řidič bude (logicky) lepší řidič záchranky, než absolovent po škole. Ale i ten už může mít třeba 5 let řidičské praxe.
    - Je faktem (!), že těžké nehody ZZS (a že už jich není málo) mají na triku v drtivé většině zkušení a vyježdění řidiči.
    - řidič "děcko" je daleko lépe tvárný a přístupný novému a učení, než X let vyježděný řidič, to je taky fakt.
    - S "děckem" se mi i lépe pracuje, protože prostě hraje o level výše, než běžný řidič ZZS.
    - Kvalita řidiče a jeho schopnost reakce v krizových situacích (v těch pbzvlášť!!!( se neměří jen počtem ujetých kilometrů. A nejlépe to je vidět právě na polygonech..! :-)
    - Některé ZZS na řidičích pracují systémově: kromě polygonu např. zkušební jízdy při přijetí, zácvik se zkušeným řidičem, rychlostní omezení atd.
    Takže ačkoliv předpoklad a suchá teorie nám říká, že "vyježděný" řidič je lepší než "nevyježděný", praxe ukazuje, že pro výkon řidiče ZZS to (na základě zkušeností!) nemusí být to nejdůležitější kritérium.
    A pokud má ZZS nastavený systém pro udržovaní a zvýšování kondice i erudice řidičů, pravidla pro jízdu pod VRZ apod., nejsou "děcka" pro práci za volantem nijak významně kompromitováni. Právě naopak. :-)
  • Jaroslav Hradečný Reagovat 28.11.2013
    Při čtení této diskuze, si myslím, že porovnávat ať už vyježděného nebo nevyježděného řidiče je velmi neobjektivní, není vždy pravidlem, že řidič, který má najeto X km je neomylný, dle mého názoru zaleží na povaze člověka, uvážení, sebezáchově, předvídavosti a hlavně používání zdravého rozum, dohady o tom kdo je lepší řidič nejsou na místě. Každý jsme jiný a tato problematika je individuální. Nechci hájit ani jednu stranu, ale tyto spory nejsou na místě, když nám jde o jednu a tu samu věc.
  • Martin Čurda Reagovat 29.11.2013
    Řidiče s praxí.
    1) Bezpečnější jízda. Přecijen asi dost kluků (co vyjdou ze školy, je jim 22 let a posadí se do omajákovaného auta) bude řídit "odvážněji" a riskantněji, než starší řidič s praxí. Každopádně bych zavedl povinné pravidelné psychotesty (například jako byli pro řidiče na vojně).
    2) Odpadá možnost případného konfliktu, kdo bude v posádce vedoucí zásahu.
  • Pavel Lampa Reagovat 30.11.2013

    Jak již výše poznamenal Lukáš, rovněž mi připadne zcela nevhodné označovat "mladší kolegy", kteří již mají vystudovanou VOŠ či VŠ a jsou tedy plně dospělí, za "děcka"!! Nemohu se zbavit dojmu, že pro určitou skupinu lidí je řidič vozidla ZZS špatný a méněcenný, pokud neprošel pomyslným kolečkem profesí řidiče v různých stupních obtížnosti, počínaje rozvozem materiálu, převozem biologických vzorků a řidičem DRN s několikaletou praxí konče. Ve výjezdové činnosti jsem se opakovaně setkal a setkávám s řidiči - zdravotnickými záchranáři a musím rezolutně dementovat tvrzení typu: že nemají rozum, že jezdí jako blázni, že zbytečně riskují atd. Mé zkušenosti jsou přesně OPAČNÉ! Tak, jak vykonávají profesi řidiče ZZS kolegové, tedy zdravotničtí záchranáři z mého okolí, je obdivuhodné, hluboce před nimi smekám a nejednou se mi stalo, spíše mohu říci, že je to na denním pořádku, že svým výkonem, který předvedli, by do kapsy strčili nejednoho ostříleného mazáka - řidiče ZZS. Pokud budeme všichni uvažovat tak, že začínající mladý řidič (ať už zdravotnický záchranář či ne) pro ZZS přínosem není, protože nemá žádné zkušenosti, tak se ptám, jakým přínosem pro ZZS je mladý (čerstvý absolvent) zdravotnický záchranář?? Vždyť on také nemá žádné zkušenosti? Ano, někteří namítnou, že nějaký čas jezdí v posádce s lékařem (kde ty zkušenosti samozřejmě VŠECHNY získá), ALE jak dlouhý čas, co jezdí pouze ve složení RLP, to je?? Pokud se budeme držet přesvědčení, že správný a vhodný řidič ZZS je "pouze" vyježděný a ostřílený, tak se rovněž musíme držet, podle stejného klíče, i výběrem zdravotnického záchranáře, nemyslíte? Nechci, aby můj komentář vyzněl tak, že preferuji a respektuji jenom řidiče - zdravotnické záchranáře. Znám a pracuji s mnoha kolegy (řidiči ZZS), kteří jsou na stupnici kvality jak z řidičské, tak odborné na vysoké úrovni (velký respekt), na druhou stranu však znám i řidiče (ostřílené mazáky), kteří i přes dlouhá léta řidičské a odborné praxe jsou na opačném konci výše zmíněné stupnici a často si říkám (a myslím, že nejsem sám!!!), že za tak dlouhá léta strávená u ZZS jsou "nešikovní a neznalí (ať už ze strany řidičské či odborné)".

    V poslední řadě ještě musím reagovat na komentář v diskuzi na to, co chtěl autor říci tím, že "odpadá možnost případného konfliktu, kdo bude v posádce vedoucí zásahu"??? Považuju to tak trošku za vtip, protože i když bude řidič vozidla ZZS vystudovaný zdravotnický záchranář s např. navazujícím vystudovaným oborem Intenzivní péče a bude z něj tedy Mgr., tak je přeci i tak zcela jasné, kdo je vedoucím zásahu, ať už vedle řidiče sedí zdravotnický záchranář či (v uvozovkách a s přívlastkem pouze) "všeobecná sestra".

    P.L.
    • Martin Č. Reagovat 30.11.2013
      Ano, je zcela jasné, kdo je vedoucí zásahu, nicméně z vlastních zkušeností od nás z práce vím, že to pak některé kolegy, co jsou záchranáři - řidiči, občas nutí např. skákat do řeči, kór když z praxe vědí, jaký bude mít rozhovor průběh atd., což pak může mást hlavně, už tak vystresovaného, pacienta. Ale co člověk to originál (znám i takové řidiče - nezáchranáře). Nejspíš je to ale mým pohledem na věc - mě by jako záchranáře nebavilo "jen řídit" a řídit se podle kolegy. Nehledě na to, že nejsem dobrý řidič (kluky z práce co u nás řídí obdivuji, protože si myslím, že to mají psychicky i fyzicky náročnější) a za volant sanitky bych vůbec nelezl :D
  • kuba Reagovat 19.12.2013
    A neni to trochu dusledek ceske kotliny na bazirovani na titulech? Obecne znam dost ZZ kteri jsou super sestry ale ridit bych je radsi nenechal a i ZZ kteri jsou zase uzasni na pozici ridice ale sestry jsou prumerne. Holt nikdo neni super zachranar co umi skvele ovladat vuz pod majaky a sikovnosti i vedomosti nahradi lekare....
    • Jiřík Reagovat 02.01.2014
      Myslím si, že i takoví se najdou... Neříkám, že jich je mnoho, ale rozhodně bych si neodvážil tvrdit, že nejsou! :)
  • Simona Reagovat 02.01.2014
    ZZS

Copyright © Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.