Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Kdy bude mít Praha dost heliportů?

04.07.2009

.

Nemocnice s výstavbou heliportů většinou počítají



Publikováno dne: 19.6.2009


Na nevyhovující stav heliportů si záchranáři stěžují již dlouho, jaký má ale jejich kritika dopad? Na mnoha místech se přistávací plochy pro vrtulníky již plánují, do dvou let by měl začít fungovat heliport ve FN Motol, výstavba začala v Liberci a chystá se i ve FN Královské Vinohrady. Záleží vždy na zřizovateli a finančních prostředcích.

Zdravotnická záchranná služba si na nevyhovující stav heliportů stěžuje již dlouho, podle ní dokonce v celé Praze odpovídá normám jen jedna přistávací plocha, a to v Ústřední nemocnici ve Střešovicích. Přitom suma, kterou ministerstvo odhaduje na úpravu všech fakultních nemocnic, tedy včetně mimopražských, není až tak závratná, náklady na rekonstrukci či modernizaci heliportů se podle tiskového oddělení resortu pohybují kolem 47 milionů korun.

Jenže výstavba heliportu je většinou spojena s celkovou rekonstrukcí, a ta si vyžaduje mnohem vyšší sumy. V mnoha zařízeních je již výstavba přistávací plochy v plánu, poslední slovo má vždy zřizovatel. Například ministerstvo zdravotnictví hodlá tuto problematiku u přímo řízených organizací řešit v rámci programů reprodukce majetku. „Ostatní zdravotnická zařízení musí tuto problematiku řešit v součinnosti se svými zřizovateli,“vysvětloval ZDN.cz mluvčí ministerstva Vlastimil Sršeň.

Heliport plánují i Vinohrady

Na nový heliport se zatím může těšit jen FN Motol, kde se střešní přistávací plocha zrovna buduje. Zprovozněn by měl být v roce 2011. Plánována je i výstavba heliportu ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady, kde chtějí přistávací plochu vybudovat v rámci nové výstavby. „Pacienti se i u nás musí překlápět do sanitek, nicméně sanitka o tom ví včas a je na místě s dostatečným předstihem, s tím problém není. Nevyhovující u nás je to, že nemáme noční osvětlení, vrtulník y tak nemohou přistávat v noci, nebo mohou, ale s velkými obtížemi, “ popsala pro ZDN.cz mluvčí nemocnice Jana Jelínková. Proto je třeba postavit zcela vyhovující přistávací plochu, která bude splňovat veškerá kritéria.

VFN: řešíme spíše, kde a zda tu vůbec budeme

Zcela nevyhovující je podle záchranářů přistávací plocha pro Všeobecnou fakultní nemocnici na Karlově náměstí, ta je totiž tak daleko, že převoz sanitkou pak trvá dalších zhruba 15-20 minut. „Nyní tuto otázku neřešíme, spíše se zabýváme globální otázkou, kde naše nemocnice bude, zda zůstaneme v těchto prostorách nebo se budeme muset stěhovat. S vyřešením této záležitosti bude zřejmě řešena i vhodná přistávací plocha,“ reagovala pro ZDN.cz tisková mluvčí nemocnice Petra Pekařová. Výstavba přistávacích ploch se odehrává i mimo Prahu, nyní se do ní chystají pustit liberečtí, krajská nemocnice se totiž zařadila do nové sítě traumacenter a k tomu potřebuje plně vyhovující heliport. Ve hře je několik variant, kde přistávací plochu postavit, nejvíc se ale mluví o střeše chirurgického pavilonu. Heliport by sice musel stát na vlastní konstrukci a stál by 50 milionů korun, výtahem ze střechy by se ale pacienti dostali na operační sály nejrychleji.

Michaela Svobodová

Zdroj: zdn.cz


Související články:

Stav heliportů v pražských nemocnicích je katastrofální
Komentáře k článku

Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.

Copyright © 2020 Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.