Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Krajská ZZS Vysočina má v nejbližší budoucnosti velmi smělé plány

28.05.2010

Krajská ZZS Vysočina má v nejbližší budoucnosti velmi smělé plány

Nakoupíme nové sanitky




Po Vysočině budou v příštích letech jezdit desítky nových sanitek. Krajská záchranná služba bude vybírat dodavatelskou firmu, která dodá během čtyř nadcházejících let až čtyřicet vozidel. O zakázce, která by mohla mít objem kolem 70 milionů korun, jsme hovořili s ředitelkou záchranky Vladislavou Filovou.

„Sanitky budeme nakupovat také podle toho, jak nám to dovolí finanční situace. Počet čtyřiceti aut je nejvyšší možný. Nákupy sanitek budou vždy ještě podléhat schválení rady kraje,“ uvedla Vladislava Filová.

Záchranka je financovaná z krajského rozpočtu.

Kolik sanitek má záchranná služba na Vysočině aktuálně?

Celkem 51 včetně tří terénních a jedné Škody Octavia, která nám jezdí rendez-vous. (Octavia zajistí rychlejší zásah u pacienta, vozidlo ale neumožňuje transport pacienta na lehátku. Posádka na druhou stranu může odvolat sanitku, pokud transport pacienta není nutný - pozn. red.)

Jak jsou sanitky rozloženy po jednotlivých okresech?

Na Jihlavsku jich je nyní jedenáct, na Pelhřimovsku deset, na Novoměstsku osm, na Třebíčsku deset a na Havlíčkobrodsku dvanáct.

Budou nová vozidla, která v příštích čtyřech letech nakoupíte, znamenat posílení počtu vozidel v jednotlivých okresech?

Letos jsme zakoupili nové tři sanitky a ty jsou už započteny do celkového počtu 51. Sanitek bude přibývat jen tehdy, když nám přibude i nové výjezdové stanoviště.

Nová stanoviště se otevřela nebo otevřou v Jemnici, Velké Bíteši a Přibyslavi. Základny v Habrech, Polné a Kamenici nad Lipou se pak mají začít stavět letos. Bude jedna sanitka na každé stanoviště?

V současné době je každé výjezdové stanoviště vybaveno alespoň dvěma sanitkami. Jsme tak pojištěni pro případ, kdy jedna posádka už téměř končí svou směnu, ale ještě vyjíždí k pacientovi, a zároveň přichází druhá směna - aby i tato druhá směna byla připravena vyjet.

Máte nějaké signály, že by se vlivem hospodářské krize v kraji Vysočina (z krajského rozpočtu) šetřilo na sanitkách a na provozu záchranné služby?

Rozpočet záchranné služby je pro letošní rok na stejné úrovni jako v roce minulém. Nějaká úsporná opatření jsme přesto museli udělat, šlo o úspory v provozu.

Jaké je průměrné stáří vozového parku záchranky na Vysočině?
Průměrné stáří sanitek máme v současné době spočítané na necelých pět let. V kategorii do čtyř let je 28 vozů, dále pak provozujeme sedm sanitek ve stáří do šesti, respektive do osmi let. Starší než osm let jsou tři vozy a starší než deset let je šest našich aut.

Kdy se o sanitce dá zhruba říci, že je auto vlivem najetých kilometrů „odepsané“?

To záleží na tom, kolik má dané auto najetých kilometrů a v jakém je technickém stavu. Dá se však říci, že zhruba těch osm let provozu je taková hranice. Pak už se zvyšuje ekonomická zátěž provozu sanitky - jednoduše řečeno narůstá počet oprav.

Nákup sanitek má v příštích čtyřech letech přijít zhruba na sedmdesát milionů korun. Z jakých peněz bude financován?

Nákupy v letošním roce budeme plně hradit z rozpočtu záchranky. Tím, jak vozy účetně odepisujeme, vytváříme si prostředky do investičního fondu, pro investiční nákupy. Loni a v předešlých letech jsme jinak od kraje Vysočina dostali pět milionů korun na nákup sanitních vozidel. To je částka, která zaplatí pořízení zhruba dvou a půl auta. Letos jsme podobný příspěvek sice neobdrželi, ale máme dostatek financí v našem investičním fondu.

Nyní máte jednapadesát vozů, pořídíte až čtyřicet nových. To bude podle mě docela velká obměna v příštích letech.

Musíme být připraveni i na to, pokud se nám některá sanitka poškodí nebo se stane nějaká havárie a vůz bude odstaven z provozu. To nikdy nemůžeme vyloučit. Navíc v letošním roce otevíráme tři nová stanoviště - Velkou Bíteš, Přibyslav a Jemnici. V příštím roce předpokládáme otevření dalších tří stanovišť, investorem těchto staveb je kraj Vysočina.

V minulosti přispěly na pořízení sanitky některé z velkých firem. Napadá mě Bosch Diesel nebo ICOM transport. Jak je to se sponzory nyní? Projevila se nějak ekonomická krize?

V poslední době jsme nezaznamenali sponzora, který by nám zaplatil nákup sanitky nebo částečně přispěl.

Když se vrátíme zpět k zakázce na nákup sanitek: kolik se tak obvykle schází z automobilek nabídek?

Nejsou to nabídky z automobilek. Ty vyrobí pouze dodávkové vozy, specializované firmy pak udělají zástavbu pro sanitku. Zakázka je tedy rozdělena na technickou stránku vozidla a na stránku zástavby.

Co si například definujete?

Třeba minimální požadavky na výkon motoru a na velikost ambulantního prostoru. Těch technických specifik je hodně. Požadujeme, aby náhon byl na všechna čtyři kola, a hledíme na to, aby vozidlo mohlo zasáhnout v hůře přístupném terénu - jak v zimě, tak i v létě.

Řádově to vychází: co auto, to zhruba dva miliony korun.

Ano a jde o vůz bez přístrojového vybavení. Přístroje jsou pak další záležitost. Někdy je převezmeme z vyřazované sanitky, jindy musíme pořídit už vybavení nové.

Co je součástí každého vozidla?

Těch přístrojů je opět velká řada. Například mezi ně patří defibrilátor, který má v sobě zaintegrováno několik modulů pro měření životních funkcí (tlak krve, tepová frekvence, EKG křivka, dechová křivka a měření dalších specifických hodnot). Dále je v sanitce transportní ventilátor pro zajištění umělé plicní ventilace, je tam injekční dávkovač na léky, odsávačka, glukometr a tak dále.

A co vrtulník záchranné služby, ten budete pořizovat také nový?

Provoz vrtulníku zajišťuje soukromá letecká společnost, nasmlouvaná ministerstvem zdravotnictví. My do posádky dáváme lékaře a záchranáře. O vrtulník se stará firma.


Zdroj: zdn.cz



Záchranáři v Třebíči budou mít nové sídlo v blízkosti nemocnice




Kraj Vysočina chystá stavbu zcela nového sídla zdravotnické záchranné služby v areálu třebíčské nemocnice. Současné prostory jsou už provozně nevyhovující a dosluhují.

V ideálním případě by nový objekt včetně heliportu a garáží v těsné blízkosti nemocnice u Janáčkova stromořadí mohl začít sloužit během roku 2012. Záměr stavby schválili krajští radní.

„Kraj nyní připravuje projektovou dokumentaci a spustí stavební řízení. Zahájení stavebních prací je odvislé od naplněnosti budoucích rozpočtů kraje,“ uvedl náměstek hejtmana Libor Joukl. Náklady na stavbu se podle něj budou pohybovat mezi 20 až 30 miliony korun.

Optimistická varianta podle Joukla počítá s tím, že stavba začne ve druhé polovině příštího roku. „Vzhledem k předpokládanému výhledu vývoje rozpočtu jsme připraveni i na variantu, že výstavba počká zhruba rok na rozpočtově příznivější dobu,“ upozornil Joukl.

Provozní dvoupodlažní budova má vyrůst v blízkosti obslužné komunikace, která bude pro potřeby dostupnosti záchranky prodloužena. Stavbě bude předcházet plánovaná demolice klasické zděné zástavby.

Kraj původně zvažoval umístění záchranářů do blízkosti objektu Hasičského záchranného sboru v Třebíči. Z tohoto řešení však podle mluvčí kraje Jitky Svatošové sešlo kvůli nesourodé logistice řízení výjezdů.

Zdroj: zdn.cz

Komentáře k článku

Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.

Copyright © 2020 Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.