Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Moc majáků na silnicích? Některé by měly mít jinou barvu, míní šéf asociace záchranářů MUDr. Marek Slabý

21.07.2017

Moc majáků na silnicích? Některé by měly mít jinou barvu, míní šéf asociace záchranářů MUDr. Marek Slabý

 

 

Nehoda sanitky bez pacienta, k níž došlo minulý týden v Praze, opět rozpoutala diskusi o nadměrném používání modrých majáků různými soukromými zdravotnickými službami. Podle prezidenta Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR Marka Slabého se tento problém dá jednoduše vyřešit oranžovými majáky nebo speciálními majáky přímo pro tyto sanitky.

 

 

„Modrý maják má dnes každý, já bych jim ho nebral úplně, to není správná cesta, ale měli by mít maják své vlastní barvy. Třeba zelený, fialový nebo také oranžový. Prostě jiný než modrý. Když se podíváme po Evropě, tak tam jezdí auta některých složek integrovaného záchranného systému, která mají jinak barevné majáky,“ uvedl Slabý.

Poukázal také na to, že v Rakousku a Německuse šetří s užíváním majáků i u záchranné služby.

Problém v tom, že by řidiči nechtěli dávat přednost sanitce s oranžovým majákem, nevidí.

„Pokud to bude v zákoně, předpokládám, že řidiči uhnou i oranžovému majáku se sirénou na označené sanitce. Jestliže řidič neuhne modrému majáku, nepředpokládám, že dá přednost oranžovému,“ podotkl prezident asociace záchranářů.

 

Sanitky a maják
Zákon uvádí, že zvukovým výstražným zařízením doplněným světlem modré barvy mohou být vybavena vozidla poskytovatele zdravotnické záchranné služby, poskytovatele zdravotnické dopravní služby a poskytovatele přepravy pacientů neodkladné péče. Znamení mají právo použít „při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností“. Těmto sanitkám jsou řidiči povinni umožnit plynulý průjezd nebo musí zastavit auto tak, aby jim nepřekáželo.

 

Sanitka soukromého přepravce se zapnutými majáky havarovala v Praze minulé úterý, když v křižovatce jela na červenou a narazilo do ní auto. Podle policie v sanitce nebyl žádný pacient a policisté nyní zjišťují, zda měla zapnuté majáky oprávněně.

Společnost uvedla, že šlo o sanitku rychlé lékařské pomoci, která jela urgentně do jedné nemocnice na ARO pro pacienta na umělé plicní ventilaci, jenž měl být převezen do nemocnice na Vinohradech. [celá zpráva]

 

Značení sanitek

Modrý maják a houkačku mohou mít sanitky záchranářských sanitek, ale i auta patřící dopravní službě, jež slouží k přepravě neakutních pacientů. Rozeznat je by mělo být snadné podle barev, podle Slabého to však ne vždy platí. Některé sanitky dopravní služby podle něj vypadají jako ty záchranářské.

„Dopravci nerespektují vyhlášku, která říká, že vozidla dopravní služby mají být bílá s červenými pruhy. Nemá na nich být žádný nápis, který by připomínal zdravotnickou záchrannou službu. Kontrolovat by to měly krajské úřady, které tak ale nečiní,“ vylíčil Marek Slabý.

Sanitky záchranné služby mají mít žlutou barvu a na bocích reflexní obdélníky se zeleno-žlutou barvou. V případě, že by krajské úřady zjistily porušení této vyhlášky, mohou firmám odebrat licenci na provoz zdravotnické dopravní služby.

 

Pouze při plnění úkolů

Vozy dopravní služby by podle Slabého neměly přepravovat ty nejakutnější případy. „Jestliže je pacient v ohrožení života, hrozí mu selhání životních funkcí, tak nemá v dopravní sanitce co dělat. Tam se nesmí ocitnout, a pokud se to stane během jízdy, má řidič zastavit a zavolat záchranku,“ vysvětlil Slabý.

Ať už je to však ten, či onen druh sanitky, pokud je maják zapnutý, měli by řidiči těmto vozům umožnit plynulý průjezd nebo zastavit auto tak, aby jim nepřekáželo.

Sanitky mají podle silničního zákona právo znamení použít „pouze při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností“, blíže však zákon povinnosti nespecifikuje. Při neoprávněném použití majáku hrozí řidiči ve správním řízení pokuta až 2500 korun, kontrolovat případné zneužívání modrého světla je však složité.

„Pokud by policisté chtěli kontrolovat sanitku, musí mít u sebe kompetentní osobu, lékaře, který je okamžitě schopen posoudit stav převáženého pacienta,“ uvedl na dotaz Novinek pražský policejní mluvčí Tomáš Hulan.

 

V zájmu pacientů

Jak Slabý upozornil, asociace již několikrát jednala s majiteli dopravních sanitek o používání majáků. Ti ale odmítli odebrání modrých majáků a předložili ke svému tvrzení mnoho argumentů.

„Například uvedli, že stojí v zákazu zastavení a nakládají pacienty nebo stojí na jiných místech, kde je to zakázáno. Poukazovali také na to, že stání v koloně může pacientům přitížit. Podle mě se ale na tohle všechno vztahuje oranžový maják,“ uvedl Slabý.

Kroky ke změně zákona však asociace neudělala. A ministerstvo dopravy na dotaz Novinek uvedlo, že samo změnu nechystá.

„Přestože převozní sanitky v případě propustného provozu nemají nutný důvod vyžadovat právo přednostní jízdy, v případech dopravní zácpy či jiných situací, které způsobují neprůjezdnost vozidel, mají modré majáky v některých případech bezesporu své opodstatnění,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Podle něj by dlouhé čekání v kolonách pro pacienty po operaci mohlo mít i vážné následky. A připomněl také situaci, kdy jsou převozové sanitky nasazeny jako rychlé.

„V případech, kdy došlo k události s větším množstvím zraněných, je nutný převoz do zdravotnických zařízení a aktuální kapacita rychlých sanitek nedostačuje, příp. není v dané chvíli k dispozici, z tohoto důvodu jsou dnes i převozní sanitky vybaveny např. kyslíkem,“ konstatoval mluvčí ministerstva.

Nehodou sanitky z minulého týdne se policisté dál zabývají. Pokud by zjistili pochybení, předají podle mluvčího Hulana případ správnímu orgánu.

Zdroj: m.novinky.cz

 

 

Komentáře k článku
  • Lukáš Bernklau Reagovat 21.07.2017
    Neustále jen čtu převozovka a ZÁCHRANKA....to jsme něco méně? Ano jsme,ale děláme myslím si velice záslužnou práci....a pokud se bavím o ZNEUŽÍVÁNÍ modrého majáku, kam "záchranka" (převážně pražská) shodí všechny převozky do jednoho pytle a všichni ho zneužívají...každá naše sanitka DZS Chrudim (majitel Pavel Malý) má sledovací zařízení GPS, které ukáže naprosto všechno a zneužití světla se trestá...Hlásíme každé použití a to převážně, když jsme první na místě např.nehody a nebo jiné události a jen označíme modrým světlem místo, pro větší respekt řidičů a poskytujeme první pomoc do příjezdu ZZS...další použití je pouze v případě přímé žádosti lékaře a nebo při dopravě trombonáplav a nebo akutní krve!!! Nehoukáme tady v pardubickém kraji s každou blbostí jako v praze...Když čekám na pacienta třeba na karláku, tak z 100% houkajících převozek je 98,9% pražských!!!! Nic ve zlém,ale neházejte nás všechny do jednoho pytle...děláme svoji práci dobře a nejsme žádní blbci jen proto, že nejsme záchranka....ZZS Pardubického kraje má velice těsnou spolupráci s naší DZS a jsou velice spokojení, když naše sanitky používají pro pomoc při jejich práci!! A jinou sanitku, než bílou s červeným pruhem u nás nenajdete!!! Ale koukněte se do prahy...to je barevných variant...Jinak všem přeji hezký den. Lukáš
  • Radek Svoboda Reagovat 22.07.2017
    Na všechna sanitní vozidla modré majáky patří. Už jenom proto, že mohou být využitá pro pomoc ZZS při řešení mimořádné události a ne jen pro to. Že se v Praze a jiných větších městech koncentruje speciální zdravotnická péče je celkem logické. Trend centralizované a specializované péče celkové zvyšuje počet sekundárních převozů ZZS, stejně tak i využití sanitek DRN. V tak husté dopravě, jaká v Praze panuje, je jen otázkou času, kdy se nehoda sanitky stane. Tento případ je spíše chybou řidiče, který špatně vyhodnotil situaci v křižovatce. Větší přínos, než oranžové nebo jinak barevné majáky, by mělo praktické a teoretické školení řidičských dovedností při přípravě na toto povolání, včetně ročního opakování.
    • Alan Mejstřík Reagovat 29.07.2017
      Radku, tvoji posledni vetu vytesat do cela vsem vedoucim vzdelavacich a vycvikovych stredisek ZZS , vedoucim oboru na zdravotnickych skolach a zodpovednym osobam v kurzech ridicu vozidla ZZS a pozlatit. Staci tristni pohled na kazdorocni referentska a profesni skoleni,kde panuje nizka cena a minimalni cas nad obsahem a kvalitou smerem ke klicovym dovednostem ridicu vozidel s modrym majakem
      • Radek Svoboda Reagovat 01.08.2017
        Děkuji Alane. Odhadem 40% zásahu je jízda k a od pacienta do ZZ. Více něž milion výjezdů generuje zhruba dva a více milionů exponovaných jízd "pod majákem". A to si zaslouží nějakou tu řidičskou průpravu.

Copyright © Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.