Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Ostravský vrtulník v noci nevzlétne

24.10.2009

.

Vrtulník v noci nevzlétne




21.10.2009

Zdravotnictví na Vsetínsku ovlivní rozšiřování ostravského obchodního centra. Kvůli stavbě tam nebudou moci ve tmě přistávat vrtulníky záchranné služby. Přitom po setmění létá vrtulník z Ostravy nejčastěji na Vsetínsko a Valašskomeziříčsko, protože Zlínský kraj nemá vlastní záchranný vrtulník.

Pacienty často v kritickém stavu budou záchranáři převážet sanitkami, případně vrtulník poletí do vzdálenějších traumacenter v Olomouci nebo Brně.

Kvůli budovám, které se brzy postaví pod vzdušným koridorem, nebudou piloti moci využívat světla pro noční přiblížení ani použít trasu, když budou mít vítr v zádech. Hrozilo by totiž, že stroj třeba při vysazení motoru klesne, narazí na překážku a zřítí se do nákupního centra. A to je podle ředitele Územního střediska záchranné služby v Ostravě Romana Gřegoře velký problém.

„Náš heliport včetně osvětlení stál 25 milionů korun, ale kvůli obchodům dojde k omezení jeho využití. Zatímco jinde mohou piloti při zadním větru zvolit jinou trasu, u nás ne. Tady lze ve tmě přistávat pouze z jednoho směru. Budeme muset noční provoz omezit,“ říká Gřegoř, který netají, že se s představou takové situace nedokáže smířit.

Pacienty zřejmě čeká převoz sanitkou

Pro vedení nemocnic na Valašsku, které často pacienty právě do Ostravy ve vrtulnících posílají, byla navíc informace MF DNES naprostou novinkou. „Vůbec nic o tom nevíme. Do ostravského traumacentra odvážíme pacienty poměrně často, budeme to proto muset řešit jinak,“ divil se šéf meziříčské nemocnice Milan Leckéši.

Podle něj jsou možné dvě varianty. Jako první se nabízí přeprava zraněných sanitkou. Ta je ale v případech, kdy lidský život závisí na každé minutě, příliš zdlouhavá. „Další možností je přeprava nemocných vrtulníkem do traumacenter v Olomouci nebo Brně. Je to ale úplně zbytečná komplikace,“ doplnil Leckéši.

Proto se může stát, že na to po úrazech lidé z Valašska doplatí životem. „Náš vrtulník zahájil nepřetržitý provoz 1. ledna 2004. Ročně zasahuje v průměru 560krát, z toho zhruba pětina misí připadá na noční hodiny,“ říká mluvčí krajské záchranné služby v Ostravě Lukáš Humpl. V noci sice vrtulník zasahuje v terénu jen výjimečně, kvůli omezeným možnostem přistání, ale o to více zachraňuje pacienty, kteří potřebují šetrný a hlavně rychlý transport z jedné nemocnice do druhé.

”Nikdo nám zatím nic neřekl„



„Akutní převozy vždy konzultujeme s centrem ve Zlíně, hodně záleží na nich, jak se jednotlivé případy řeší,“ dodává šéf meziříčské nemocnice Leckéši.

Jenže v krajském operačním centru zdravotnické záchranné služby ve Zlíně ještě včera o omezení nikdo nic nevěděl. „Nikdo nám zatím nic neřekl,“ potvrdila operátorka krajského operačního střediska. Podle ní ale lidé o svůj život obavy mít nemusí.

„Přeprava může proběhnout i sanitkou, ve většině případů ta delší prodleva není až tak zásadní. Třeba při sněhových kalamitách vrtulníky nelétají vůbec a také to zvládáme,“ podotkla.

Překvapená byla z této zprávy vsetínská starostka Květoslava Othová. „To si ze mě snad děláte legraci? Nikdo nám o této věci nic neřekl. Budu si o tom muset promluvit s ředitelem nemocnice Metelkou, hned jak se vrátí z dovolené. Asi bude překvapen taky,“ řekla. Podle ní je zajištění dostupnosti lékařské péče jedním ze základních principů fungování státu. „Nejsem lékařka, nevím, jaké mohou nastat komplikace. Ale tohle přece není možné,“ doplnila Othová.

Podle vedení nemocnic v Moravskoslezském kraji převoz pacientů sanitkou znamená ve zdravotnické službě návrat o desítky let zpět. Vrtulníkem totiž trvá cesta i ze vzdálených míst 15 minut. Sanitkou i hodinu.


Zdroj: zdn.cz
Komentáře k článku

Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.

Copyright © 2020 Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.