Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Pacient si ztěžuje na ZZS, protože nevyslala posádku dle jeho představ

17.09.2015

Pacient si ztěžuje na ZZS, protože nevyslala posádku dle jeho představ

 

Mladík si stěžuje na záchranku, do nemocnice ho musel odvézt zelinář

 

Záchranka pro vás nepřijede pokaždé, když si o ni zavoláte. Přesvědčil se o tom mladík ve Znojmě, kterého do nemocnice se zlomeninou ruky musel odvézt zelinář. Teď si stěžuje. Jenže krajští záchranáři vysvětlují, že důsledně vybírají, kam pošlou rychlou pomoc.

 

Pokud si zavoláte na linku 155, vyšlou za vámi rychlou záchranku s majáky stůj co stůj. Takové přesvědčení má spousta lidí, v Jihomoravském kraji to tak ovšem nechodí.

Ve Znojmě se o tom přesvědčil Petr B., který teď kritizuje záchranáře, že k jeho zranění ruky rychlou pomoc neposlali.

Před časem natáčel v centru města s kamarády sportovní video. Dělal stojku, upadl a vyhodil si loket. Jeho kamarád Robin Hubáček volal záchrannou službu a operátorce popsal, že zraněný nemůže s rukou hýbat a svíjí se v bolestech.

„Sdělila mi, že nejde o ohrožení života a že nemůže poslat rychlou pomoc, nýbrž normální sanitku, a že to může trvat i hodinu. Prý pokud můžeme, tak ať ho dovezeme, že jinak musí čekat,“ popisuje Hubáček. Zavěsil a utíkal pro auto.

 

Podle kamaráda chybovala operátorka

„Do nemocnice mě mezitím odvezl prodavač zeleniny, u kterého kupuju banány,“ říkal později zraněný Petr B. V nemocnici mu ruku narovnali a zasádrovali. Momentálně má za sebou operaci, v týdnu mu mají sundat sádru a začne rehabilitovat.

Podle Hubáčka udělala operátorka chybu, která mohla vést až k zanedbání první pomoci.

„Je škoda, že jsem nezmínil třeba i pád na nohu a že nemůže moc chodit, možná by ji to přimělo nám lépe pomoci. Byl jsem v takové situaci poprvé a ani mě nenapadlo, že bych měl lhát. Šokovalo mě, že jsme vlastně dostali košem a museli se spolehnout na sebe,“  dodává.

 

„Vyjíždíme jen k případům vážného ohrožení zdraví“

Podle krajské záchranné služby byl ale postup v pořádku a k pochybení operátorky nedošlo.

„Zdravotní stav pacienta nevyžadoval neodkladnou péči. Volajícímu byl nabídnut transport zraněného dopravní zdravotní službou, přičemž volající sám v rozhovoru nabídl možnost odvozu soukromým vozem,“ reagoval náměstek pro zdravotní péči Rudolf Zvolánek s tím, že v obdobných případech operátoři běžně doporučují návštěvu lékaře či pohotovosti vlastní cestou.

„Záchranáři vyjíždějí pouze k případům, kdy jsou ohroženy základní životní funkce, případně vážně ohroženo zdraví,“ doplnil náměstek. Svaz pacientů ale reakci operátorky označuje za „divnou výmluvu“.

„Toto je pochybení záchranky. Přece není jasné, jak na tom dotyčný se zlomeninou je, jestli se nemusí zafixovat. Měl by zasáhnout zřizovatel a pojišťovna. Prostě záchranka měla přijet, pacient má veřejné pojištění. Tečka,“ míní prezident Svazu pacientů České republiky Luboš Olejár.

Jihomoravští záchranáři vyjíždějí denně k více než dvěma stovkám případů. Na kontě mají letos dokonce rekord - v polovině srpna jeli během jednoho dne k 317 případům.

Operátorky na tísňové lince 155 často řeší i věci, které jim nepřísluší - rady, jak postupovat při teplotách, jak vytáhnout klíště nebo čím ošetřit po pádu odřeninu.

„Bohužel se setkáváme i s případy, kdy se nezodpovědní občané snaží cestou rychlé záchranné služby dopravit zdarma do nemocnice a využít přednostního ošetření, byť tomu jejich zdravotní stav neodpovídá,“ upozornil Zvolánek.

 

V sousedním kraji ke zlomeninám jezdí

Pro porovnání - záchranáře na Vysočině zaměstnává „jen“ stovka případů denně. Vyjíždějí i ke zlomeninám, při lehkých poraněních odkazují na praktického lékaře.

„Ve všech případech však musí být nepochybně zřejmé, že nemůže dojít k ohrožení života či zdraví. Pokud však existuje pochybnost, vysíláme výjezdovou skupinu. Opravdu to není jednoduché. Jednoduché je však soudit, zda měla, či neměla být vyslána posádka, až ex post,“ podotýká ředitelka vysočinské záchranné služby Vladislava Filová.

Stejně jako na jižní Moravě by zareagovala i jihočeská záchranka.

„Nekomplikovaná zlomenina předloktí rozhodně není život ohrožující stav a není nutné zraněného transportovat posádkou záchranné služby. Naproti tomu například pacient se zlomeninou kosti stehenní do péče záchranářů patří,“ porovnala mluvčí Petra Kafková.

 

Správnost postupu řeší ombudsman

Svaz pacientů na záchrannou službu nedostal od pacientů stížnost asi dva roky. To ale neznamená, že nejsou.

„Svaz pacientů je občanská iniciativa. Je možné, že jsou stížnosti na kraji, ministerstvu. Vzniknout by měl transparentní registr stížností,“ míní prezident Olejár. Nespokojenost se v minulosti týkala především dlouhé čekací doby více než čtvrt hodiny, neumožnění příbuznému jet sanitkou s pacientem nebo neetické chování personálu.

Olejár doporučuje, aby se lidé s podobnými problémy obraceli na pacientského ombudsmana. Ten funguje od června na ministerstvu zdravotnictví. „Právě v jeho kompetenci je, aby s právníkem vyhodnotil, jestli byl postup v souladu,“ uzavřel.

Autor: Markéta Dušková

Zdroj: brno.idnes.cz

Komentáře k článku
  • Ctirad Novák Reagovat 17.09.2015
    No to je důsledek nynějšího systému PNP. Roky se vozí záchrankou všechno - jenom proto, že za to platí pojišťovna. Konečně změna?? Vznikne precendent?? Na Svaz pacientů a jejich primitivního předsedu se snad ani nedá reagovat.
  • Lucie Plachá Reagovat 17.09.2015
    Nejstrašnější je, že pánové Petr Bé a Robin Há jsou zjevně mladí muži, kteří už se nemohou vymlouvat na to, že jejich nesamostatnost a neschopnost přijmout odpovědnost za sebe sama "zformoval komunistický režim".

    K zainteresovaným průpovídkám pana Ó ze Svazu pacientů se mi taky nechce nic...

    Jinak dikce toho článku je zase jasná, paní Markéta Dušková se prostě nemohla ubránit rozhořčení nad tou hroznou chybou operátorky.
    Ach jo.
  • Alan Mejstřík Reagovat 02.10.2015
    Můj osobní pocit je,že už jsme hodně namachrovani.máme pocit ze můžeme soudit kdo trpí a kdo ne.nehodnotí konkrétní případ,nemám informace.ale zlomenina bolí.nejsme v afghánistánu a máme analgezii.zákon říká ze záchranka má kromě ohrožení života řešit i náhle vzniklou bolest.zlomenina může přinést spoustu komplikací i trvalé následky.pokud uz v nas neni kousek pokory,empatie a lidskosti,měli bychom jít raději dělat něco co nás bude bavit.možná jsme jen vyhořelo a potřebujeme pomoc my,záchranáři. ..
    • Lucie Plachá Reagovat 23.10.2015
      Dobrý den Alane,

      ano, zlomenina bolí, může vést k řadě komplikací a v žádném případě nelze doporučit, aby takto poraněný člověk nevyhledal lékařské ošetření se vším všudy. Kdyby byl sám hluboko v lese a byl mráz, kdyby pečoval o batole a neměl by mu kdo pomoci, kdyby... no zkrátka existuje řada scénářů, při nichž by bylo potřeba odmítající operátorce vyčinit.
      Jenže tady je podle mě řeč o situaci, která měla několik jiných hladkých řešení, než je navrhovaná novinka: "nutnost lhát při tísňovém volání", a především je tu řeč o nevhodné a tendenční medializaci jinak banální příhody a nešťastné roli záchranky v ní.
      Téma, kolem kterého se tolik točíme a k ničemu.
      Máte ale jinak pravdu, je potřeba dávat si pozor na všechny náznaky misantropie, která se o nás pokouší...

Copyright © 2020 Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.