Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Pro pár korun zneužijí i ZZS !?

19.03.2008

.

Nechtějí platit, lékaře si volají




Publikováno dne: 18.3.2008, Zdroj: DNES

Lidé chtějí ušetřit 90 korun, které by zaplatili na pohotovosti. Zavolají si záchranku. Zdarma

Vyjeli se zapnutým majákem k nahlášenému infarktu. U pacienta ale zůstali lékaři rychlé záchranné služby stát jako opaření. "Přiznal se, že mu až tak špatně není. Ale když si nás zavolá domů, ušetří tím devadesátikorunový poplatek. A navíc cestu na pohotovost," popsal jeden lékař ze záchranky. Jméno si nepřál zveřejnit.

Takovou zkušenost nemá jen on. MF DNES potvrdili "nový jev", který odstartoval po zavedení regulačních poplatků, nezávisle na sobě tři lékaři. A připustil jej i šéf jihomoravské záchranky Luděk Kašparovský. "Lidé nás teď volají k potížím, se kterými by dříve jeli sami na pohotovost. Nebo by vydrželi, až bude ordinovat jejich praktik," potvrdil další z "rychlých" lékařů. Jeho kolega byl konkrétnější: "Z nahlášeného infarktu se nám jednou vyklubaly 'zaražené větry'. V jiném případě šlo o běžnou bolest břicha z přejedení. Nejčastěji tak trochu přehánějí starší lidé." Oba jsou přesvědčení, že lidé volali jen proto, aby ušetřili. Peníze i cestu.

Odborníci ale musí pomoci i pacientovi, který jejich ošetření viditelně nepotřebuje. "Problém je, že si nemůžeme dovolit někoho odmítnout, když do telefonu hlásí, že pomalu umírá. Jednou by se nám totiž mohlo stát, že se opravdu něco stane, a pak bychom měli na krku průšvih jako hrom," podotkl lékař.

Operační pod palbou. Jihomoravský ředitel záchranářů Luděk Kašparovský informace o tom, že se lidé snaží jejich službu zneužívat, má.

"Takové snahy tady jsou. Ale celkový počet výjezdů se oproti loňskému roku nezvýšil," upozornil Kašparovský. Ten největší nápor pacientů, kteří ale rychlou pomoc vlastně nepotřebují, totiž odrážejí pracovníci operačního střediska.

"Od ledna jsme zaznamenali větší zatížení operačního střediska. To je problém, který řešíme," sdělil ředitel Kašparovský. Podle něj musí operátorky situaci správně vyhodnotit.

"Máme samozřejmě případy zneužití linky, ale někdy za telefonátem stojí třeba jen neznalost pacientů. Rozhodnutí, kam poslat sanitku a koho odkázat na jinou zdravotní službu, pak leží na operátorkách," podotkl ředitel.

"Nezastavíme se" Podle záchranářů je zneužívání sanitek kvůli nově zavedeným poplatkům dokazatelné. A s tvrzením ředitele, že se nezvýšil počet výjezdů, nesouhlasí.

"Počet výjezdů se od začátku roku oficiálně nezvýšil proto, že se zvýšil už loni, kdy se zrušila výjezdová služba první pomoci," tvrdí jeden z lékařů.
On i jeho kolegové, kteří chtějí zůstat v anonymitě, tvrdí, že od té doby, co ministerstvo zdravotnictví zavedlo poplatky, se nezastaví. "Udělejte anketu a potvrdí to na záchrance všichni," rozčilují se.

Ministerstvo zdravotnictví o problému ví, řešit ho ale nebude. "Není to hromadný jev. Možnost zneužití samozřejmě existuje, ale není důvodem k tomu, abychom udělali taková opatření, aby došlo ke zkomplikování dostupnosti Zdravotnické záchranné služby," sdělil mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt.

Celkové údaje od zdravotních pojišťoven podle jeho informací toto zneužívání nepotvrzují.

"Vždy existovali jedinci, kteří jsou schopni zneužít Zdravotnickou záchrannou službu. Pro takové lidi může být regulační poplatek jenom záminkou. Je třeba upozornit pacienty na to, že pokud je odveze Zdravotnická záchranná služba na pohotovost, zaplatí devadesát korun za ošetření," dodal Cikrt.

Tereza Strnadová, DNES


Zdorj : zdn.cz





Komentáře k článku

Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.

Copyright © Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.