Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

ZZS OK usiluje o navýšení počtu heliportů s možností přistání i v noci

03.03.2010

ZZS OK usiluje o navýšení počtu heliportů s možností přistání i v noci

Projekt předpokládá zvýšení počtu ploch, na nichž může v noci přistát vrtulník záchranné služby



Olomoucký kraj je zřizovatelem zdravotnické záchranné služby, která v případě nutnosti využívá leteckou dopravu k urychlení transportu pacientů. O historii i budoucnosti letecké záchranné služby jsme hovořili s náměstkem hejtmana Michaelem Fischerem (ČSSD) zodpovědným za resort zdravotnictví.

Můžete popsat historii letecké záchranné služby v Olomouckém kraji?
Letecká záchranná služba byla založena v Olomouci v roce 1990. Její první let byl realizován dne 1. září 1990 ze stanoviště v Olomouci na Hněvotínské ulici. Toto stanoviště bylo od samého počátku chápáno jako stanoviště dočasné, s tím, že budeme hledat prostory, které budou mimo obytnou zástavbu a přitom budou splňovat podmínku dobré návaznosti na Fakultní nemocnici v Olomouci i na pozemní infrastrukturu zdravotnické záchranné služby.

V roce 1995 jsme otevřeli novou základnu letecké záchranné služby v Olomouci na Tabulovém
vrchu, která však nebyla pouze leteckým zázemím, ale obsahovala i garáže, sklady a další nezbytné prostory pro vozidla a posádky zdravotnické záchranné služby. Parametry tohoto stanoviště splňovaly veškeré normy platné pro tento druh provozu a umožňovaly nám realizovat čtyři sta až pět set zásahů ročně v denním provozu.

Jaký byl další mezník v rozvoji letecké záchranné služby?
Od roku 1999 došlo k další radikální změně, a to k otevření nepřetržitého, tedy i nočního provozu vrtulníku letecké záchranné služby v Olomouci. Je třeba říci, jaké jsou podmínky denního a nočního provozu. V denní době lze provádět veškeré zásahy, tedy lety jak mezi nemocnicemi, tak i lety do terénu. V noci je možnost přistávat do terénu velmi omezená.
Proto se služba soustředí na převozy pacientů mezi nemocnicemi, což významně napomáhá ke
zrychlení poskytnutí péče například pro pacienty se srdečním infarktem, mnohočetným poraněním apod. Kromě ploch u některých nemocnic jsme vybudovali heliporty nejvyšší kategorie, splňující nejnáročnější podmínky pro bezpečný provoz v noci v Šumperku a Jeseníku.

Tři plochy pro noční přistání vám podle všeho nestačí. Kudy vede cesta dál?
Nyní bychom chtěli možnosti nočního provozu rozšířit na další místa kraje. Ve spolupráci se zdravotnickou záchrannou službou jsme vytipovali lokality Zlaté Hory, Kouty nad Desnou, Jindřichov, Moravský Beroun, Šternberk, Konici, Protivanov a Kojetín.
V těchto lokalitách bychom ve spolupráci s místní samosprávou chtěli nalézt vhodné plochy, na kterých by bylo instalováno světelné zařízení, umožňující bezpečné přistání vrtulníku v noci.
Jde o republikově zatím ojedinělý projekt, který bude vyžadovat součinnost místních samospráv, pozemních sil zdravotnické záchranné služby, ale i dalších zúčastněných.
Olomoucký kraj je připraven se na tomto projektu aktivně podílet a přispět tak k významnému zvýšení dostupnosti akutní zdravotní péče pro občany regionu. OK

Zdroj: OLOMOUCKÝ KRAJ str.2
Komentáře k článku

Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.

Copyright © Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.