Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Hledají se provozovatelé vrtulníků na období 2021 -2028, hlásí se DSA i ATE

04.09.2019

Hledají se provozovatelé vrtulníků na období 2021 -2028, hlásí se DSA i ATE

 

 

Ministerstvo zdravotnictví finišuje přípravy veřejné zakázky na provozování vrtulníků pro leteckou záchranku v letech 2021 až 2028.

 

Jak dopadl minulý tendr na provozovatele LZS jsme informovali v aktulitě ze dne 1. 1 .2017 Dnes se LZS probudila do nové čtyřleté etapy. První soukromý provozovatel LZS ukončil činnost a na 60 % stanovišť si musí zvyknout na nové provozovatele a na 30 % i na jiné vrtulníky.

 

Nejpozději do poloviny října vypíše ministerstvo zdravotnictví veřejnou zakázku na provozování vrtulníků letecké záchranné služby. Aktuálně na její přípravě intenzivně pracuje. V červnu ministerstvo oznámilo, že připravuje zadávací podmínky a informovalo potenciální zájemce o svých záměrech a požadavcích na poskytování služby pro leteckou záchranku. Aby stihlo tendr dokončit včas, dává si úřad po předchozích zkušenostech časovou rezervu v řádu měsíců. „Záměrem ministerstva je dokončit veřejnou zakázku do konce roku 2019 tak, aby případní noví provozovatelé vrtulníků a poskytovatelé zdravotnické záchranné služby měli v průběhu roku 2020 dostatečný časový prostor na přípravu společné činnosti,“ uvedla mluvčí ministerstva zdravotnictví Gabriela Štěpanyová.

Osm základen, ze kterých letecká záchranka se soukromými provozovateli vrtulníků startuje, má být v soutěži spojeno po dvojicích do čtyř samostatných celků. „Ministerstvo zdravotnictví plánuje pokrytí území na jednotlivých základnách v odlišném režimu, a to na čtyřech základnách v režimu 24/7 a na čtyřech provoz pouze za denního světla. Veřejná zakázka bude sdružena teritoriálně do čtyř celků, soutěžit se bude vždy jedno centrum v režimu 24/7 a jedno centrum pouze s denním provozem,“ říká Štěpanyová.

Požadavky na provozovatele vrtulníků budou podle mluvčí obdobné, jako v předchozím tendru. Zadávací dokumentace se tak bude lišit pouze v parametrech, které vycházejí z úprav legislativy a z oponovaných požadavků na úpravu služby z technického hlediska či časového rámce. Z tohoto pohledu od minulého výběrového řízení nedošlo k výrazné změně požadavků.

Deset základen v Česku dnes provozují tři soukromníci, armáda a policie. Jak uvedlo ministerstvo zdravotnictví, předběžné tržní konzultace se zúčastnili tři potenciální uchazeči o novou smlouvu. To ale neznamená, že by se do samotného tendru nemohli přihlásit další nebo jiné firmy.

Nového tendru se hodlá účastnit společnost DSA, která provozuje záchranářské vrtulníky v Česku přes 25 let, a v současnosti zajišťuje provoz tří stanic. „Předpokládám, že budeme usilovat o všech osm stanic letecké záchranné služby, ale vše záleží na nastavených podmínkách tendru,“ uvedl pro MT Daniel Tuček, místopředseda představenstva společnosti DSA.

Svůj zájem o účast na tendru potvrdila i slovenská společnost ATE, která provozuje záchranářské vrtulníky v Olomouckém kraji. Dalším soukromým provozovatelem rakouská Heliair.

Předchozí tendr na dnešní provozovatele probíhal s potížemi. Antimonopolní úřad dal ministerstvu zdravotnictví za soutěž v Olomouckém kraji pokutu. Podle firma ATE nesplnila požadavek ze zadávací dokumentace na plnou certifikaci vrtulníku v kategorii A, a ministerstvo ji přesto vybralo. Tendr v Ústí nad Labem ministerstvo samo kvůli nejasnostem zrušilo.

Nyní si ministerstvo zdravotnictví dává na tendr rezervu téměř rok. „Předpokládáme, že bude možné uzavřít smlouvy s provozovateli, kteří uspějí ve výběrovém řízení, již na počátku roku 2020, tedy téměř rok před vlastní účinností smlouvy,“ uvádí Štěpanyová.

Vláda také dříve zvažovala, jestli nesvěřit provoz vrtulníků státní organizaci, ale po analýze od toho ustoupila.

Zdroj: tribune.cz

 

Sigmund

 

 

 

Komentáře k článku

Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.

Copyright © 2019 Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.