Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

K zástavám srdce v hradeckém kraji vyrážejí i dobrovolníci - first responders

27.11.2016

K zástavám srdce v hradeckém kraji vyrážejí i dobrovolníci - first responders

 

 

Systém funguje od začátku září a podařilo se díky němu již zachránit dva lidské životy. Novinářům to dnes řekl ředitel královéhradecké záchranné služby Jiří Mašek.

 

čtěte také: Nová mobilní aplikace zapojuje do první pomoci dobrovolníky ještě před příjezdem sanitky. First Responder uleví i lince 155.

 

"Při srdeční zástavě hraje roli každá minuta. Proto jsme se inspirovali v zahraničí a nechali vyvinout aplikaci Kiss Sharp. Díky ní se může k pacientovi dostat první pomoc ještě před příjezdem posádky záchranné služby," uvedl Mašek. Hradečtí záchranáři zaplatili za aplikaci a telefony zhruba tři miliony korun, většinu peněz získali z dotace.

"Takzvaným First responderem se může stát proškolený člověk ze složek Integrované záchranné služby. Podmínkou pro laiky je absolvování jednodenního kurzu v resuscitaci," řekl Mašek. Záchranáři mají zájem především o dobrovolníky z venkovských či horských oblastí, do kterých jsou dojezdové časy záchranářů delší.

Aplikace sama dokáže vyhledat nejbližší aktivní dobrovolníky, které upozorní na zásah v jejich okolí. Tito lidé se pak rozhodnou, zda výzvu přijmou. Pokud ano, tak je aplikace naviguje k pacientovi. Výhodou systému je podle záchranářů to, že aplikace funguje automaticky a nepřidělává práci dispečinku.

Královéhradečtí záchranáři systém využívají u náhlé zástavy oběhu, uvažují také o možnosti vysílat dobrovolníky i k případům tonutí malých dětí či velkým autonehodám. "Nyní to nastavení cizelujeme," řekl Mašek, který předpokládá, že se do systému postupně zapojí na území hradeckého kraje několik stovek lidí.

ČTK

Sigmund

 

 

Komentáře k článku
  • Jan Pokorný Reagovat 27.11.2016
    cizelovat = zdokonalovat, vylepšovat. Nevím co je na tom tak světového, když musím sáhnout po slovníku cizích slov, abych pochopil co nám p. Mašek chce řici...
    Ale jinak si myslím, že je to super počin a že by ostatní ZS měly ten projekt rozject taky. I-kdyby to bylo jen dobrovolně a mezi zaměstanci záchranky, tak mnohdy může být člověk v kritickém stavu doslova nám za rohem a i když má člověk práce mnohdy plné zuby tak stále v nás všech určitě ten základ pomoct lidem je.
    Škoda jen, že v článku není, jak mají pořešeno to, když ten first responder - oblečen po domácku - zazvoní u zvonku s tím, že jde pomoct, by mne zajímalo, jak to lidi berou, když s tím seznámeni asi moc nejsou. Já jsem si myslel, že volajícího dispečerka na to pak upozorňuje - po té co se jí na panelu zobrazí, že first responder tu výzvu přijal a asi by to měla vědět i zasahující posádka, že na first respondera narazí - už kvůli zpětné vazbě z jejich pohledu, či přístupu posádky k first responderu - ona taková neprofesionální hláška na místě "A vy tu děláte co?" by mohla v očích laiků i first responderů celej projekt zbytečně zazdítt... Jak to je pořešené?
    • Ivo Novák Reagovat 29.11.2016
      Dobrý den. Všichni naši First respondeři dostali reflexní vestu s příslušným označením a kapesní resuscitační masku. Při aktivaci by měli mít tyto pomůcky s sebou. Umím si ale představit i situaci, kdy tomu tak nebude, zejména kvůli případné rychlé reakci. Proto jsou všichni volající na tísňovou linku v rámci TANR upozorňováni, že se na místo FR dostaví. Obdobně jsou instruovány také zasahující posádky. Spolupracujeme takto již několik let s Horskou službou, PČR a hasiči, a zatím jsme se nesetkali s případem, že by byl problém s příchodem na místo. Jistě, jmenované složky by se u takovéto události případně daly očekávat, nicméně ani aktivace "neuniformovaného" FR zatím nepřinesly nějakou takovouto nepříjemnost. Zasahující posádky jsou na možný kontakt s First respondery připraveny. Koneckonců - velmi často jde o naše kolegy v době volna. Zpětná vazba od posádek nám slouží ke sledování kvality péče, poskytované FR a v případě použití AED stahujeme pomocí speciálního programu veškerá dostupná data z přístrojů. Na základě případných zjištěných nedostatků reagujeme prostřednictvím dodatečného externího vzdělávání.

      Ivo Novák, tiskový mluvčí ZZS KHK
      • Jan Pokorný Reagovat 29.11.2016
        Děkuji moc za odpověď.
  • Ctirad Novák Reagovat 29.11.2016
    CO je Integrovaná záchranná služba????
    • Jan Pokorný Reagovat 29.11.2016
      Nepochybně překlep, klasický IZS jak ho známe...
      Stejně jako kdysi tisková mluvčí ZZSHMP měla CMP za centrální mozkovou poruchu...
  • Helena Kopecká Reagovat 31.12.2016
    Tato aplikace zachránila mému muži Antonínu Kopeckému život,když na cestě domu z ryb v autě kamaráda dostal infarkt se zástavou srdce a dechu.Po zavolání na číslo rychlé záchranné služby se dostavil záchranář který mu pomohl než přijela sanita kterou následovala helikoptéra.Byl u něho o šest minut dříve než přijela sanitka a tím mu tento člověk život zachránil.
    Pán Ivo Novák a Miroslav Vaňura mě zařídili setkání s tímto záchranářem abych mu mohla poděkovat a vyjádřit velkou úctu za to co pro lidi dělají.
    Až se manžel zotaví tak též chce osobně tomuto člověku poděkovat.
    Ještě jednou chci vám všem kdo rozjíždíte tento projekt moc poděkovat Helena Kopecká

Copyright © 2020 Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.