Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Řešení dopr. nehod vozidel ZZS

10.02.2008

.
Na minulém sněmu KZ ZZS ČR byl mimo jiné v usnesení II. Sněmu schválen i bod navrhovaný panem Bc. Martinem Spurným.

Cituji : „Sněm KZ ZZS ČR zavazuje předsednictvo k jednání s představiteli Policie ČR ve věci řešení nehod sanitních vozidel. ( návrh podal Martin SPURNÝ )
přítomno : 60 pro návrh : 59 proti : 0 zdržel se : 1
Navrhovaný bod byl přijat“.

Jelikož během roku probíhaly v Policii České republiky velké změny, včetně změn personálních, které se dotkly i funkce policejního prezidenta a funkce ředitele dopravní policie, tak jsme s jednáním ohledně bodu usnesení museli vyčkat, až se situace v PČR uklidní a stabilizuje.
Proto jsem s tímto bodem usnesení pana policejního prezidenta oslovil dopisem až počátkem letošního roku, přesněji 16.1.2008.
Policejní prezident plk. Mgr. Oldřich Martinů předal svým pokynem řešení našeho problému svému náměstkovi plk. Mgr. Ing. Ivanu Bílkovi.Ten prověřil možnosti řešení a vyjádřil se v tomto duchu :

1. Objektivním posouzením celé věci jsem dopěl k závěru, že za stávající právní úpravy nelze docílit Vámi vytyčeného cíle pouze na podkladě činnosti policie, protože PČR musí vždy postupovat v mezích zákona a dodržet rovný přístup ke všem účastníkům silničního provozu a to i v případech šetření přestupkového jednání.

2. Jak vyplývá ze znění ustanovení § 84 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, lze přestupek projednat uložením blokové pokuty v blokovém řízení
(tedy na místě), jestliže je spolehlivě zjištěn, k jeho projednání nestačí domluva a obviněný z přestupku (tedy řidič vozidla ZZS) je ochoten uloženou pokutu zaplatit. Nesplnění, byť jen jedné ze stanovených podmínek, pak nezakládá policistovi možnost ukončit šetření přestupkového jednání v rámci blokového řízení.
Bylo by tedy žádoucí, aby řidiči vozidel ZZS v případech, kdy nebudou souhlasit se zaviněním nebo spoluzaviněním dopravní nehody , využili svého práva a pro neobjektivnost rozhodnutí se odmítli podrobit blokovému řízení a požádali o oznámení celé věci příslušnému správnímu orgánu k projednání.

3. Pokud v praxi nastane situace, kdy ve věci dopravní nehody bude pravomocně rozhodnuto v blokovém řízení, ale následně vyjde najevo, že nebylo rozhodnuto na podkladě objektivně zjištěných skutečností, tak na tyto případy pamatuje zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění zákona č. 413/2005 Sb., mimořádnými opravnými prostředky. Jedná se o institut přezkumného řízení (§ 94 až § 99) a institut obnovy řízení (§ 100 až 102). Uvedené mimořádné opravné prostředky se podávají u toho orgánu policie, který pravomocné rozhodnutí v blokovém řízení vydal.
.

Z výše uvedeného vyplývá, že při řešení sporných situací u malých dopravních nehod vozidel ZZS nelze pouze spoléhat jen na řešení PČR. Je potřeba, aby i každý řidič vozidla ZZS zvážil na místě možnou míru svého zavinění a v případech pochybností o správnosti šetření PČR se nepodrobil blokovému řízení.


Sigmund

Komentáře k článku

Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.

Copyright © Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.