PRAHA: V pátek dopoledne převezmou pražští záchranáři do užívání nová vozidla pro posádky rychlé lékařské pomoci. Slavnostní předání za účasti významných hostů současně zahájí obměnu dnes již legendárních vozů Nissan Patrol a Primera, které brázdí pražské ulice už pěknou řádku let.
14.05.2008 Aktualizováno 14.05.2008 10:10:22
Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy – Územní středisko záchranné služby je největším zdravotnickým zařízením, zřizovaným hlavním městem Prahou. V systému pražského zdravotnictví má své nezastupitelné místo a úroveň její práce je srovnatelná s úrovní zdravotnických záchranných služeb v ostatních evropských metropolích.
V současné době disponuje pražská záchranka 84 sanitními vozy. Největší skupinu v počtu 67 vozidel představují sanitní vozidla rychlé zdravotnické pomoci (RZP), 16 vozů zajišťuje rychlou lékařskou pomoc (RLP). Všechna sanitní vozidla jsou určena pro zajištění nepřetržitého provozu a jejich stáří se pohybuje v rozpětí od 1 roku do 14 let.
„Díky zřizovateli je možná častější obměna v posledních letech, a proto jsou sanitní vozy RZP mladší 6 let. Situace u RLP vozidel je horší, protože vozy jsou staré 11 – 13 let. Proto byla naplánována jejich obměna za nové, které v letošním roce převezmeme. V současné době přebíráme, na základě schváleného investičního plánu ze strany zřizovatele, prvních 7 vozidel a na podzim zbývajících 9 vozů,“ řekla mluvčí pražské záchranné služby Jiřina Ernestová .
Pro posádky rychlé lékařské pomoci, které pracují v tzv. setkávacím systému, je tedy vyčleněno 16 vozidel. Současná vozidla RLP zn. Nissan Patrol a Primera, která budou vyřazena z provozu, ujela na cestách za pacienty přes 200 tis. km a jsou proto již technicky na hranici úplného opotřebení, jejich opravy jsou nerentabilní. Jsou zastaralá též i z hlediska výkonu a bezpečnosti.
Dodavatelem vozidel je společnost Mercedes Benz Česká republika, zdravotnickou zástavbu vyrobila firma SICAR spol. s r. o. Sibřina.
Základní technický popis vozidla Mercedes Benz ML 280 CDI 4-MATIC:
Motor: dieselový 6-ti válec přeplňovaný turbodmychadlem
obsah 2 987 ccm
max. výkon 140 kW
Podvozek a převodovka: všechna kola nezávisle zavěšena
stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem
sedmistupňová automatická převodovka
ABS
elektronický stabilizační systém a systém kontroly
trakce
Výkony: maximální rychlost 205 km/hod
Cena: cca 1.500.000,- Kč (včetně speciální zástavby a 19%
DPH)
Specifikace zdravotnické zástavby:
- přestříkání vozidla na žlutou barvu
- rozvod 220 V
- elektrický předehřev motoru z externího zdroje 220 V
- vytápění vnitřního prostoru z externího zdroje 220 V
- výstražná světelná a zvuková znamení (přídavné osvětlení a grafické ztvárnění)
- vybavení pracoviště řidiče a lékaře (montáž radiostanice, navigačního a informačního systému)
- prostor pro uložení lékařské výbavy (ochrana proti přímému slunečnímu svitu, chladnička na léky, úložné prostory pro monitor, odsávačku, lékařské kufry a další zdravotnické vybavení)