Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Výsledky VŘ na provozovatele LZS budí rozpaky. DSA podá odvolání a tendr napadne, nový heliport v Plané za 60 milionů bude ladem, v některých nemocnicích nemohou přistávat těžké stroje AČR

17.09.2016

Výsledky VŘ na provozovatele LZS budí rozpaky. DSA podá odvolání a tendr napadne, nový heliport v Plané za 60 milionů bude ladem, v některých nemocnicích nemohou přistávat těžké stroje AČR

 

 

Podle výsledků soutěže by čtyři roky měla nově provozovat leteckou záchrannou službu v Ústeckém kraji slovenská společnost ATE. To se nelíbí dosavadnímu provozovateli DSA. Jeho místopředseda představenstva Daniel Tuček uvedl, že proti rozhodnutí se chce firma odvolat.

 

 

Proč chcete podat proti rozhodnutí ministerstva zdravotnictví odvolání?
Podle našich informací získala ATE ústeckou základnu, protože navrhla výrazně nižší cenu za provoz letecké záchranky. To je možné jenom proto, že nasadí asi dvacet let staré vrtulníky Agusta 109 K2. Ty přitom nejsou certifikované v kategorii A, 1. třída výkonnosti a v ČR nemůžou od roku 2005 necertifikované vrtulníky létat pro leteckou záchrannou službu (LZS). Na Slovensku létají pravděpodobně na základě výjimky. Podle DSA je nemožné, aby tendr vyhrál někdo, kdo nesplňuje základní kvalifikační podmínku tendru.

Vrtulníky Agusta společnosti ATE jsou staré dvacet let?
Ano. ATE je koupil od švýcarského provozovatele letecké záchranné služby společnosti REGA. Prodala je právě proto, že nejsou certifikované. REGA následně zakoupila certifikované vrtulníky Agusta 109 S odpovídající všem požadavkům. Zdánlivá podobnost vrtulníků možná navozuje dojem, že jde o stejný stroj, ale tak tomu není.

Agusta 109 K

Je pravda, že ATE je stoprocentní provozovatelem letecké záchranné služby na Slovensku?
Ano. Monopol získala v roce 2013, protože měla bezkonkurenční nejnižší cenovou nabídku. Jenže, v roce 2015 si vynutila až téměř dvojnásobné zvýšení ceny za provoz letecké záchranné služby. V současnosti je ATE při přepočtu na letovou hodinu jednou z nejdražších LZS v Evropě. Kupodivu nabídka, kterou podala pro Ústecký kraj a pro Olomoucký kraj, je nižší, než za kterou provozovala LZS na Slovensku do roku 2015 před zdražením.

Daniel Tuček

Co z toho pro vás vyplývá?
Nabídka dumpingové ceny prostě zabrala. Kriteria komise tomu nahrávala, ale znovu opakuji: Podle dostupných informací podali nabídku s vrtulníkem Agusta 109 K2, který nesplňuje plnou certifikaci.

Pokud jde o certifikaci vrtulníků Agusta, nemá podobné problémy armáda a policie. Civilní záchrannou službu prý provozují v rozporu s předpisy, protože jejich piloti nemají přezkoušení od Úřadu pro civilní letectví (ÚCL)?
To ano, ale to je na další rozhovor. Jenom k zamyšlení, například v Českých Budějovicích se ruší provoz LZS pod soukromým provozovatelem. Od začátku ledna bude LZS zajišťovat armáda. Ta nemá dostatek vrtulníků, ani personálu. Provoz bude zajišťovat z Bechyně a tím výrazně prodlouží doletové časy na Šumavu a celý jih České republiky.

Výhrady jsou ale také k policejní letecké záchrance, že?
To samé bude s přechodem provozovatele v Brně na policii. Veřejně deklarovala, že nemá dostatek personálu a omezí činnosti pro záchranný systém.

                                                               2010 - 2016                                                  2017 - 2020

Prý panovaly neshody i okolo ceny tendru. Proti sobě jsou dva posudky soudních znalců, které se v ceně liší téměř o 100 %. Co je na tom pravdy?
Pokud vím, posudek Vysoké školy ekonomické nějak zapomněl na platné předpisy a požadavky na provozované vrtulníky a na údržbu vrtulníků, pojištění, výcvik posádek, atd. Životnost vrtulníku posudek stanovil na 34 let.

Asi jako kdybychom i teď používali sanitní vozy Škoda 1203?
Myslím, že úplně postačí, že policie i armáda zveřejnily své náklady na provoz LZS. U obou státních provozovatelů jsou náklady na provoz LZS výrazně vyšší, než naše ceny dle kontraktu.

Podle ústeckého senátora Jaroslava Doubravy nový provozovatel ústecké letecké záchranky bude potřebovat vaše piloty?
Piloti z DSA za žádných podmínek k ATE nenastoupí. Mají dál zájem pracovat pro pětadvacetiletým provozem prověřenou DSA. Garantovali jsme posádkám i v případě neúspěchu v tomto tendru dál práci. Společnost má řadu dalších leteckých aktivit. ATE mimochodem nemá dostatek pilotů ani na zajištění LZS na Slovensku.

Autor: František Roček

 

Související články:

Provozovatelé letecké záchranky od ledna 2017 vybráni

Hejtman Zimola kritizuje za změny v letecké záchranné službě vládu

Heliport v Plané stál 60 milionů, ale záchranka má nově létat z Bechyně

V Ústeckém (a Olomouckém) kraji má začít létat záchranka, které „padají“ vrtulníky
 

 

 

 

 

Sigmund
 

Komentáře k článku

Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.

Copyright © 2018 Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.