Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Konec taškařice tendrů na LZS. V Ústeckém kraji nakonec vyhrála DSA. Slovenská ATE zůstane jen v Olomouckém kraji, ale MZ ČR za to zaplatí pokutu 1,25 mil. Kč

07.06.2017

Konec taškařice tendrů na LZS. V Ústeckém kraji nakonec vyhrála DSA. Slovenská ATE zůstane jen v Olomouckém kraji, ale MZ ČR za to zaplatí pokutu 1,25 mil. Kč

Spor skončil. DSA bude v Ústeckém kraji létat dál. Konkurence se do dalšího výběrového řízení nepříhlásila. Vrtulníky DSA zajistí provoz až do konce roku 2020.

 

Vítězem nově vypsané zakázky na leteckou záchrannou službu v Ústeckém kraji je společnost DSA. Její vrtulníky budou i nadále startovat z Ústí nad Labem až do konce roku 2020. Předpokládaná hodnota zakázky bude 168 milionů korun. Z ústeckého heliportu létají vrtulníky DSA od roku 1993.

 

MOHOU SLAVIT

Tím skončil téměř rok a půl trvající spor o tom, jaký vrtulník bude létat z ústeckého heliportu s lékařským záchranářským týmem.

„Podepsali jsme koncem týdne smlouvu, protože jsme vítězi nově vypsané zakázky. Provoz zajistíme do konce roku 2020," potvrdil místopředseda představenstva společnosti DSA Daniel Tuček.

„Nakonec jsme se výběrového řízení účastnili sami, protože konkurence se nepřihlásila. Kritéria byla jednoznačná. Vrtulník musí být certifikován v kategorii A a splňovat kvalifikační předpoklady," řekl Tuček. Pro něho i celý tým DSA střídající se na ústecké základně znamená podpis smlouvy velkou úlevu. Konečně mají jistotu. Nejen oni, ale i lékaři, krajský úřad a desítky starostů.

 

SLOVENSKÝ OTAZNÍK

Do nového výběrového řízení, které vyhrála DSA, se slovenská společnost Air Transport Europe (ATE) již nepřihlásila. Společnost vzbuzovala už od začátku pochybnosti.

ATE při záchranářských letech na Slovensku během několika let přišla o čtyři vrtulníky i s posádkou. Původně vyhrála výběrové řízení, ale na rozhodnutí ministerstva zdravotnictví se snesla zdrcující kritika. Nejen od odborné veřejnosti.
 

Ozvali se také ústecký hejtman Oldřich Bubeníček a desítky starostů obcí. Odmítali vítěze výběrového řízení. Základním problémem bylo, že vrtulník Agusta K2 společnosti ATE není plně certifikován v kategorii A a tím nesplňuje základní kvalifikační předpoklad.

„Že vrtulník společnosti ATE nesplňuje základní kvalifikační předpoklad, na to jsme poukazovali při odvolání proti výsledku výběrového řízení. Vrtulník společnosti ATE je obrazně řečeno na úrovni sanitky Škoda Š 1203. Dnes mají záchranky moderní vozy většinou řady VW. Obrazně řečeno u ATE provozují létající Š 1203 z 80. let 20. století. Naše vrtulníky EC 135 byly zkonstruovány pro provoz LZS a jsou plně certifikovány," řekl už v lednu Tuček z DSA.

 

CHCEME PROFESIONÁLY

Starosta Dolních Zálezel Miroslav Suchý je smlouvou pro DSA potěšen. Byl jedním v čele iniciativy starostů obcí Ústecka, Děčínska, Litoměřicka, podporující setrvání vrtulník DSA na ústecké základně.

„Je to velmi dobrá zpráva. Myslím, že pomohly i protesty hejtmana Bubeníčka a dalších starostů. Pro vrtulník DSA svědčí praktická zkušenost a serióznost. Letci s vrtulníky společnosti DSA představují zaběhlý vycvičený kolektiv, sehraný s lékaři a záchranáři. Nacvičovali řadu komplikovaných zásahů ve skalách a na dalších nepřístupných místech, na vodě. Znají se, důvěřují si," zdůraznil Suchý.

Piloti znají meteorologické zvláštnosti na různých místech v kraji. „Pilot, který zná dobře podmínky, je v akci ještě rychlejší a neriskuje," doplnil Suchý.


Zdroj: ustecky.denik.cz

 

Za tendr na leteckou záchranku pro Olomoucký kraj

 padla pokuta 1,25 mil. Kč

 

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj snížil o více než polovinu pokutu ministerstvu zdravotnictví za chyby v tendru na leteckou záchrannou službu v Olomouckém kraji.

 

Nově má resort zaplatit 1,25 milionu korun. Původní pokuta 3,75 milionu korun byla podle Rafaje příliš vysoká, vyplývá z rozhodnutí na webu ÚOHS. Tendr na zajišťování letecké záchranné služby ze stanoviště v Olomouci vyhrála slovenská firma Air Transport Europe (ATE), se kterou ministerstvo uzavřelo smlouvu. Antimonopolní úřad nezakázal ministerstvu v zakázce pokračovat, firma ATE tedy může službu dál zajišťovat.

Podle úřadu se ministerstvo provinilo tím, že v zadávací dokumentaci požadovalo, aby provozovatelé u vrtulníků prokázali plnou certifikaci v kategorii A. Doklady k vrtulníku, se kterým ATE létá a které firma předložila, ale podle ÚOHS plnou certifikaci v kategorii A neprokazují. „Vybraný uchazeč tudíž požadovanou kvalifikaci v zadávacím řízení neprokázal, přičemž uvedený postup podstatně ovlivnil výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl v rozhodnutí už dříve antimonopolní úřad, podle kterého nebyla soutěž férová.

Rafaj nyní potvrdil verdikt svých podřízených ve většině hlavních bodů, změnil pouze výši pokuty. Ta se vždy odvíjí od ceny zakázky. „Jsem toho názoru, že nominální pokuta je ve vztahu k běžně ukládaným pokutám příliš vysoká, a to jak v její absolutní částce, tak i v procentuálním podílu vztaženým k její maximální hranici,“ uvedl v rozhodnutí Rafaj. Podle něj preventivní i represivní funkci plní i nižší pokuta.

ČTK

 

Sigmund

 

 

 

 

 

 

Komentáře k článku

Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.

Copyright © 2020 Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.