Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Největší nepřítel? Lhostejnost a nezodpovědné chování od volajících na tísňové linky.

02.04.2018

Největší nepřítel? Lhostejnost a nezodpovědné chování od volajících na tísňové linky.

 

Nejspíše je nikdy neuvidíte, nepřijdete s nimi do kontaktu "face to face", ale přesto jsou to opravdu velice důležití lidé, kteří jsou u všeho jako první. Ptáte se, o kom se chci tentokrát rozepsat? Ano, jsou to operátorky a operátoři tísňových linek - 112, 150, 155, 156 a 158. Zaměstnanci z pětice tísňových linek nemají vůbec lehkou práci - fungují jenom díky prodlouženým očím a rukám někoho, kdo je na druhém konci "drátu".

 

Práce to opravdu není lehká, ale dnes si dovolím napsat pouze o operátorkách a operátorech ZOS - Zdravotnického operačního střediska, tedy tísňové linky 155. A proč jen o těchto lidech? Důvod je prostý. Právě tito lidé díky prodlouženým rukám, očím a dobře kladeným otázkám svedou přivést na svět nového človíčka, ale taktéž bojovat s tou mrchou zubatou o život někoho, kdo se dostal do velkých problémů! 

Jak vlastně vypadá práce takových operátorů "stopadesátpětky"? Bylo by na dlouhou dobu to tu vše popisovat, ale představte si jakýsi tým několika lidí, který pracuje ve velké místnosti plné obrazovek, klávesnic, myší a hlavně sluchátek! Ta jsou totiž, po vyšším odborném či vysokoškolském vzdělání, to nejdůležitější, co tito zaměstnanci potřebují při boji o něčí život - no ono ne vždy je to o boji o život, ale o tom až níže. Těchto několik zaměstnanců pracuje jako dobře sehraný tým. Všichni totiž moc dobře ví, že pokud už jde opravdu někomu o život, tak je třeba jednat rychle - opravdu hodně rychle, protože i nejrychlejší možný způsob předání výzvy k výjezdu posádce/posádkám vyjíždějící na pomoc lidem v nouzi dokáže někdy udělat mnoho. 

Bohužel, někdy to moc rychle nejde, protože lidé na 155 volají rozrušení, jsou někdy i agresivnějšího rázu, takže si je operátorka/operátor musí dovést tam, kam potřebuje. Obecně platí, že pokud hned po pozdravu řeknete těmto zachráncům adresu, kde se nacházíte, a co se stalo, podílíte se i vy na co možná nejkratším výjezdu posádky. A pokud budete svědky třeba NZO - náhlá zástava oběhu, tak i ty vteřinky jsou velice důležité. Zůstaneme-li u stavu závažného či opravdu kritického, je nesmírně důležité, aby vaše pomoc nespočívala jen v zákonném zavolání na tísňovou linku, ale snažili jste se pomoci tak, jak vám díky TAPP (telefonicky asistovaná první pomoc) radí někdo z tohoto týmu. Existuje dokonce i taková TANR (telefonicky asistovaná neodkladná resuscitace), díky které se opravdu zachraňují životy a díky které právě ta zubatá prohrává. Pokud jste tedy ochotní, prosím, vždy respektujte ty, kterým jste se dovolali. Oni opravdu ví, co vám říkají! Ví nejlépe, jak můžete společnými silami pomoci. Vzpomeňte si vždy na to, že i vám někdo díky jednoduchým manévrům (záklon hlavy) může zachránit život! 

Hněv v mých očích vyvolávají i situace, kdy tísňová linka radí s naprosto banálními problémy lidem, kteří neumějí zajít za svým praktickým lékařem, do lékárny, či třeba se nemohou podívat na internet. Občas se opravdu stane, že po operátorech chce někdo radu, na co si může vzít Paralen, kde je jaká pohotovost a další informace. Jasně, vždy je lepší zavolat, než jednou nezavolat, ale prosím, přemýšlejme nad tím, kvůli čemu všemu vlastně budeme volat záchrannou službu. A co je ještě na větší pováženou, (je situace, kdy se lidé neradí, ale rovnou žádají výjezd sanitky na místo, kde se vlastně neděje nic moc vážného - je o v místě třeba osoba, na kterou se přisálo klíště, osoba trpící teplotou a bolestmi hlavy, bolestmi zad trvajícími několik dní a tak dále. I z takové bolesti zad se může stát nějaká vážnější diagnóza, takže to je vesměs i ok, ale zaráží mě, že takový člověk si nedokáže dojít za svým praktickým lékařem. Bohužel ještě větším problémem je úmyslné zveličování závažnosti stavu, kdy jsou lidé schopni nahlásit vše možné, ale posádka, která přijede na místo, zjistí, že jde o obyčejnou chřipku. Takže vlastně ta jedna posádka supluje bývalé výjezdové LSPP, činnost praktických lékařů či stálých LSPP. 

Je pravdou, že existuje něco, čemu se říká určitá záloha sanitek, ale když pojede sanitka, teď mi to promiňte, ale na nějakou kravinu, a o pět minut později tu sanitku bude potřebovat třeba roční mimino, které se začne dusit, tak kde si pak dotyčný operátor a následně dispečer vezme tu další posádku? Ze vzdálenějšího místa, odkud samozřejmě bude trvat dojezd sanitního vozidla déle. Je fakt, že se opravdu těžko určuje, co je právě ta kravina a co už závažný stav, ale obecně vždy platilo, že posádky ZZS jsou k tomu, aby jezdily na život ohrožující stavy či stavy, kdy k ohrožení života může dojít, či může dojít k trvalému poškození zdraví. Myslíte, že třeba taková fraktura (zlomenina) DK (dolní končetiny) tento stav splňuje? Že tento stav splňuje klíště, chřipka? 

S čím vším se tedy musí tito lidé v práci vypořádat, je až úchvatné, a řekl bych, že pořád se spektrum nejrůznějších kravin, se kterými si lidé volají sanitku, zvětšuje. Bohužel, tito lidé jsou povinni vám pomoci, a pokud vy jim budete uvádět věci tak, jak nejsou, tak opravdu můžete docílit akorát tak toho, že díky vaší lenosti (!) může pomoc přijet tam, kde je opravdu třeba, pozdě! Jak je asi v tu chvíli těm lidem na 155? Jak jim je, když ví, že jim sanitka jela na stav, který má vyřešit praktik, ale také ví, že v tu dobu došlo k dušení malého špunta? A jak by bylo vám, kdybyste potřebovali pro někoho blízkého opravdu urgentně pomoc, ale přitom byste věděli, že sanitka je někde jinde, kde prostě dotyčná osoba nechce jen a pouze čekat v čekárně na chirurgické či jiné ambulanci? A ano, tohle si necucám z prstů, ale tohle je fakt, o kterém se ví, ale dokud tu budou špatně nastavené vyhlášky a budou pojišťovny platit tyto výjezdy, bude to takto vypadat. A obávám se, že bude hůře... 

Pokud tedy závěrem, krom poděkování všem záchranářům, kteří jsou den co den, hodinu co hodinu a minutu co minutu připraveni zachraňovat po telefonu životy, uvedu fakt, že je třeba při volání na 155 myslet, je to opravdu tak. Není problém, abyste se radili. Pomohou a poradí vám tam i s těmi léky, řeknou vám, i kde se nachází jaká pohotovost. Je ale problém, abyste úmyslně uváděli nepravdivé informace jenom proto, aby vás jela odvést do nemocnice sanitka - může se vám také stát, že vás tam ta sanitka neodveze. A pokud už se dostanete do situace, kde je ohrožení života, prosím, poslouchejte a dělejte vše tak, jak vám tito "přátelé po telefonu" radí. A určitě si v rámci usnadnění volání na 155 a určování polohy, kde se nacházíte, stáhněte apku Záchranka! Ta dokáže taktéž zachraňovat životy a je tu pro vás zadarmo, takže stahujte do svých telefonů tuto aplikaci.    

Zdroj: jaktovidimja.cz

 

Informuji některé čtenáře, že KZ ZZS ČR se neztotožňuje s odborným sdělením ve 100 % textu, ale jako informace pro cílovou skupinu to není špatné.

Sigmund

 

Komentáře k článku

Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.

Copyright © 2018 Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.