Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Státní záchranná letka nebude. Babišův sen se rozplynul

10.09.2019

Státní záchranná letka nebude. Babišův sen se rozplynul

 

 

Babišův plán na státní leteckou záchranku ztroskotal. Podle analýzy ministerstva zdravotnictví by se finančně nevyplatil. Vrtulníky tak budou opět na 8 z 10 stanovišť zajišťovat soukromé firmy. Stát se dvou leteckých základen zbaví. Do čeho Andrej Babiš jako někdejší šéf státní kasy před třemi roky šil, teď musí přijmout za své.

Čti také Hledají se provozovatelé vrtulníků na období 2021 -2028, hlásí se DSA i ATE

 

 

Pacienty ve vážném a kritickém stavu převážejí záchranářské vrtulníky díky 10 základnám, které jsou rozmístěny téměř v každém regionu po České republice. Dosud stát prostřednictvím policie a armády zajišťoval čtyři základny a šest stanovišť bylo v režii soukromé firmy. Plán tehdejšího ministra financí Andreje Babiše (ANO) v roce 2016 byl, že by vrtulníky na všech stanovištích garantoval stát. Jenže jak ministerstvo zdravotnictví zjistilo, taková varianta by se státu finančně prodražila. Tři roky staré posudky od Ústavu soudního znalectví v dopravě Dopravní fakulty ČVUT a Znaleckého ústavu VŠE říkají, že by to bylo něco mezi dvěma až čtyřmi miliardami korun ročně. Navíc by se plán na státní letku nestihl podle Radka Policara z ministerstva zdravotnictví realizovat. „Nebylo by možno vybudovat takovýto státní podnik v čase, kdy ho budeme potřebovat. Tj. na počátku roku 2021. Jde o to, že není příliš mnoho volných pilotů a výcvik nových pilotů, aby mohli ovládat vrtulník pro ty záchrannářské účely, je docela dlouhá záležitost. A časově by se to vůbec nestihlo,“ potvrdil náměstek ministra zdravotnictví, Radek Policar, pro SeznamZprávy.

Babiš kopal do Němečka zbytečně

Politické body přitom ještě v roce 2016 získávalo hnutí ANO a Andrej Babiš na úkor kopání do tehdejšího ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka (ČSSD). Babiš tvrdil, že státní záchranářská letka státu ušetří peníze, a zpochybňoval, že rozdělení 8 z 10 stanovišť soukromým dopravcům je ekonomicky výhodnější.  „Mám obavu, že zde byl účelově vytvořen dobrý byznys pro dvě společnosti, které, i podle jejich účetních výkazů, jsou na něm existenčně závislé a mají z něj zisky v řádu desítek milionů korun ročně, aniž by kdokoliv řešil otázku, zda je takový koncept výhodný pro stát. Domnívám se, že z dlouhodobého hlediska nikoliv a že by provoz armádou a Policií byl smysluplnější, i za cenu prvotních nákladů na techniku a podobně,“ napsal před třemi lety Babiš v dopise adresovaném exministru zdravotnictví Němečkovi. „Alternativně by bylo možné uvažovat o založení neziskové organizace, která by leteckou záchrannou službu provozovala. Inspirací může být například Německo, kde leteckou záchrannou službu zajišťují společně s ministerstvem vnitra nezisková organizace DRF a automobilový klub ADAC nebo Rakousko provozující leteckou záchrannou službu prostřednictvím nestátní neziskové organizace ÖAMTC,“ dodal Babiš. Zdatně mu přitom sekundoval jeho tehdejší tajemník a dnešní ministr zdravotnictví Adam Vojtěch. „Došli jsme k závěru, že v rámci zajištění stability by založení státního podniku bylo namístě,“ uvedl tehdy Vojtěch.

Nevyplatilo by se to, říká analýza

Po třech letech má resort zdravotnictví jasno. Státní letka preferovaná Babišem nebude. „Ministerstvo zdravotnictví hodnotilo efektivitu alternativních modelů předložených vládě, a to jak z hlediska současného stavu fungování LZS, tak z hlediska potřeb pacienta i z hlediska ekonomického. Jako nejracionálnější se jeví zachování stávajícího modelu zajištění LZS rezorty obrany a vnitra v kombinaci se soukromými subjekty vybranými na základě odborných, kvalitativních i ekonomických kritérií stanovených ve výběrovém řízení. Varianta stávající podoby LZS se soukromými poskytovateli a dvěma silovými resorty na dvou základnách také nejvíce svědčí aktuální analýze a doporučení k současnému i budoucímu uspořádání LZS v ČR, která byla připravena expertní skupinou, složenou ze zástupců Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR, Společnosti urgentní medicíny a medicíny katastrof ČLS JEP a dále ze zástupců všech současných pěti provozovatelů vrtulníků v ČR,“ píše se v dokumentu, který dostala ke schválení vláda.

Připravují tendr

Mluvčí ministerstva Gabriela Štěpanyová odklon od Babišových plánů potvrdila. „LZS v ČR by i po roce 2020 měla fungovat v režimu, na který jsou v současné době všichni naši občané zvyklí. Otázka státního podniku se ukázala jako riziková z hlediska doby a pak především z hlediska personálního zajištění. Státní subjekt by vyžadoval zahájení velmi náročné přípravy pilotů,“ napsala.

Policie i armáda tak opustí dvě základny ze čtyř a budou zajištovat záchranářské vrtulníky jen v Praze a v Plzni. Jihočeskou Planou a stanoviště v Brně přenechají soukromníkovi. Resort ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (ANO) proto teď finišuje s přípravou tendru, který hodlá vypsat ještě letos na podzim. Počet stanovišť, na kterých operují soukromí dopravci, se má znovu rozšíří z šesti na původních osm. Kdo kde bude létat, má být zřejmé do konce roku.

Ročně využije leteckou záchranářskou dopravu na 6000 pacientů ve vážném stavu.

 

Kdo kde létá a za kolik

DSA, a.s.

Ústí nad Labem, cena – pohotovost 84 900 Kč, letová hodina 17 000 Kč

Hradec Králové, cena –  pohotovost 115 000 Kč, letová hodina 17 000 Kč

Liberec, cena –  pohotovost 115 000 Kč, letová hodina 17 000 Kč

Helikopter Air Transport Gesellschaft m. b. H  – HAT

Ostrava, cena –  pohotovost 102 908,07 Kč, letová hodina 23 152,50 Kč

Jihlava, cena –  pohotovost 89 175,06 Kč, letová hodina 23 152,50 Kč

Air Transport Europe spol. s r. o. – ATE

Olomouc, cena –  pohotovost 77 590,39 Kč, letová hodina 22 940,59 Kč

(ceny jsou uvedeny bez DPH a platné od roku 2017, LZS je pro soukromé provozovatele hrazena na základě faktur 1x měsíčně)

Armáda ČR

Bechyně (Jihočeský kraj), Plzeň – Líně, cena letové hodiny 50 934,83 Kč

Policie ČR

Praha, Brno, cena letové hodiny 37 640,00 Kč

Kde je 10 základen letecké záchranky

Praha, Plzeň, Bechyně (České Budějovice), Ústí nad Labem, Hradec Králové, Liberec, Ostrava, Jihlava, Olomouc a Brno.

 

Zdroj: zdravotnictvi.cz

 

Sigmund

 

 

Komentáře k článku

Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.

Copyright © 2019 Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.